Odense er ikke landets bedste cykelby

Odense er gået i stå som cykelby - og er blevet overhalet indenom af andre byer. Sådan lyder kritikken af den fynske hovedstad, der ellers fører sig frem som hele "Danmarks Cykelby nr 1".

- Odense ligger ikke nummer ét længere. København og Frederiksberg ligger på en klar førsteplads, siger Trine Stig Mikkelsen, der er udviklingskonsulent hos Cyklisforbundet, til TV 2/FYN.

I 1999 blev Odense udnævnt til "Danmarks Nationale Cykelby" og fik ti millioner kroner til at forbedre vilkårene for cyklister.

Nyanlagte cykelstier og store kampagner var nogle af mange, nye tiltag. Og satsningen lykkedes. På fire år begav odenseanerne sig ud på 20 procent flere cykelture, og op gennem nullerne førte byen sig frem som et mekka for cyklister.

Er gået i stå

Odense brander sig stadig som værende Danmarks Cykelby nr. 1, selv om andre byer er løbet med titlen de sidste par år.
Odense brander sig stadig som værende Danmarks Cykelby nr. 1, selv om andre byer er løbet med titlen de sidste par år.

I dag kan man læse, at Odense stadig er "Danmarks Cykelby nr. 1" - sådan som turistforeningen VisitOdense brander byen udadtil. Men den holder ikke, lyder kritikken. Andre byer er længere fremme med deres initiativer og projekter, mens Odense står i stampe.

- De er gået i stå i forhold til andre byer som Købhehavn, Århus, Randers, Ålborg og Fredericia, siger Pablo Celis, der er trafikplanlægger hos Århus Kommune, til TV 2/FYN.

Kritikerne peger samtidig på, at de nye, succesrige opfindelser i de senere år er sket i andre byer. Som gaderne forbeholdt cykler i Århus eller supercykelstierne i København.

Odense har især satset på at forbedre cykel-forholdene for de mindste, mens andre af byens nye cykeltiltag har været fiaskoer. Som de offentlige bycykler, som kun få har villet leje.

- Jeg vil betragte det som en katastrofe. Hverken mere eller mindre. Der er jo ikke nogen af os, der ser bycyklerne cykle rundt, vi ser dem stå i stativerne, siger Per Berga Rasmussen, byrådsmedlem for Enhedslisten i Odense, til TV 2/FYN.

Har aldrig vundet pris

Odense har trods sin selvudnævnte status aldrig været kåret til Danmarks cykelby. En pris som Cyklistforbundet ellers har uddelt seks gange siden 2005. Odense var end ikke blandt de syv nominerede i 2012, hvor Herning vandt.

Samtidig blev København - og ikke Odense - i 2010 kåret til verdens bedste cykelby. Og det altså på trods af, at Odense selv hævder at være Danmarks bedste cykelby.

- Der er andre kommuner, der er kommet længere frem i skoene, siger Per Berga Rasmussen.

Odenses kulturrådmand, Steen Møller, afviser kritikken. Han mener, at Odense stadig er Danmarks cykelby nummer ét.

- Hvis man ser på kilometer cykelsti sat i forhold til borgere og kilometer kommunevej, så er vi helt i top. Men København er gode til at markedsføre sig - og jeg oplever mange steder, at folk siger, at "København er verdens bedste, men I er jo endnu bedre.", fortæller han.

Oversigt

    Oversigt