Ny kritik af hjemmepleje

Lørdag kunne TV2-Nyhederne fortælle om 78-årige Jonna Sørensen, der blev efterladt nøgen på sit toilet i 11 timer. I dag står endnu en pensionist frem og fortæller om mangelfuld pleje i Kerteminde Kommune.

Kirsten Kejser-Olesen kender hjemmeplejen i Kerteminde særdeles godt. Hun får hjælp til bad hver dag og hver hver fjortende dag får hun gjort rent. Hendes oplevelse af hjemmeplejen er, at den er ustabil og mangelfuld.

- Når man ringer til dem (hjemmeplejen, red.) og siger - ved I hvad, de kom ikke, så siger de nå, har de gjort det igen? Det er lidt som om, at der sidder en hel masse - jeg kalder dem overdamer - og de taler åbenbart ikke sammen, fortæller hun om sin oplevelse af servicen hos hjemmeplejen.

30 forskellige hjemmehjælpere på 30 dage

En måned oplevede Kirsten Kejser-Olesen, at der kom en ny hjemmehjælper hver dag. En ubehagelig oplevelse for den ældre kvinde.

- Så føler jeg, at jeg bor på Fredericia Banegård, fortæller hun til TV2/FYN.

Sidst hendes faste hjemmehjælper var sygemeldt, kom der 12 forskellige hjælpere på 12 dage.

- Jeg er ikke sart og blufærdig, men det er ikke sjovt at smide tøjet overfor så mange forskellige mennesker, siger hun.

Ventede en time på hjælp

Kirsten Kejser-Olesen lider af kronisk svimmelhed og kan uden varsel falde om i sit hjem. Derfor er hun udstyret med et nød-kald, hun skal trykke på, hvis noget går galt. Men sidst hun trykkede efter hjælp, var ventetiden lang.

- Sommetider kommer gulvet lidt hurtigt. Det er ikke altid, jeg kan sige, hvad det er, men så havde jeg mit nød-kald, og så ringede jeg på det, og så sad jeg og ventede på gulvet i en time.

Den ustabile hjælp gør Kirsten kejser-Olesen utryg, og hun undrede sig ikke, da hun hørte om den 78-årige Jonna Sørensen, der blev efterladt nøgen på sit toilet i 11 timer.

LINK: Læs Jonna Sørensens historie

- Det kører så ualmindelig dårligt og med så mange fejl og mangler, så i og for sig tænkte jeg - nå. så skete det, slutter den forargede pensionist.

Intet svar på kritikken i dag

Bente Fournaise, der er chef for sundhed og pleje i Kerteminde Kommune, vil ikke udtale sig om den konkrete sag, før hun har set dokumentation i borgerens journal.

Men hun siger, at borgere, der har kritik af hjemmeplejen har mulighed for et dialogmøde med hjemmeplejen, hvor det bliver afstemt, hvilke forventninger man kan have til servicen.

- Der sker fejl, men vi prøver at rette op på dem, når de sker, siger hun til TV2/FYN.

Oversigt

    Oversigt