Flere spor på vej - om lang tid

Tirsdag vedtager Folketinget en anlægslov om udvidelse af motorvejen syd om Odense. Politikere mener, der vil gå mange år, før byggeriet kan begynde, men med loven kan stavnsbundne husejere komme af med deres dødsdømte huse.

Trafikken mellem Odense og Middelfart er steget med cirka seks procent om året over de seneste 10 år, og en udvidelse af motorvejen til seks spor står højt på bilisternes ønskeliste, men det ønske kommer ikke til at gå i opfyldelse foreløbig. Der mangler nemlig penge til de ekstra spor.

- Vi har ingen penge at tage af, og jeg har meget svært ved at se, at det vil ske de førstkommende år, siger De Radikales trafikordfører Andreas Steenberg til Fyens Stiftstidende.

Infrastrukturfonden er nemlig næsten tom, selvom den løbende bliver tilført overskydende penge fra de vejanlæg, der afsluttes.

- Vi har allerede disponeret over de første seks milliarder kroner, der kommer tilbage i fonden. De penge skal gå til vedligeholdelse af veje og jernbaner, siger Andreas Steenberg.

Venstres trafikordfører har også svært ved at se, at der skal komme penge til en fynsk udvidelse foreløbig.

- Den fynske motorvej har dog høj prioritet, fordi den er en national flaskehals, men det vil overraske mig meget, hvis der er ret mange penge at fordele. Det afgørende er nu, at vi får vedtaget anlægsloven, så vi kan hjælpe de beboere, der er stavnsbundet til deres huse, siger Kristaian Pihl Lorentzen (V) til Fyens Stiftstidende.

Med vedtagelsen af loven i dag, får staten samtidig mulighed for at opkøbe husene, der er dødsdømte på grund af den kommende udvidelse. Beboere, der er stavnsbundet til deres hjem, får derved mulighed for at komme af med deres huse.

- Det er meget glædeligt, at anlægsloven for en udvidelse af motorvejen nu vedtages, så er den formelle del på plads, siger Odenses borgmester Anker Boye (S) til avisen.

Oversigt

    Oversigt