Ingen forklaring på flystyrt i havarirapport

Havarikommisionen udsendte torsdag en foreløbig rapport om flystyrtet ved Munkebo i starten af september.

Rapporten fra Havarikommisionen gennemgår de faktiske omstændigheder ved ulykken, og fastslår hvor, hvordan og under hvilke omstændigheder det tyske fly Avions Robin styrtede.

Ulykken skete 4. september. Under indflyvning til flyvepladsen på Kertinge Mark, ramte flyets vinge vandet. Herefter brækkede vingen af, og flyet styrtede i vandet. Et tysk ægtepar omkom.

Haverikommisionen fastslår, at vejret var klart med en sigtbarhed på 10 kilometer, da flyet pludselig foretog en venstresving i lav højde og derved ramte vandet.

Piloten havde ingen radiokontakt med luftfartsmyndigheder, og flyets responder var heller ikke tændt, så luftfartsmyndighederne kunne følge flyet på en radar. For det pågældende fly er der dog heller ingen krav om radio- og radarkontakt.

Da flyet ramte vandet brækkede vingen af, og motoren endte på bunden af fjorden 50 meter fra det deltvist flydende flyskrog.

Den foreløbige rapport giver ingen bud eller forklaringer på årsagen til styrtet. Haverikommisionen fortsætter de tekniske og operationelle undersøgelser af det dødelige flystyrt.

- Der er jo ingen sort boks i et så lille et fly, så det er en stort arbejde at udrede alle detaljer. Der er mange ting vi skal have undersøgt endnu, og når vi får undersøgt dele af flyet, kan det føre til at vi skal lave nye undersøgelser, siger seniorundersøger ved Havarikommisionen Flemming B. Nielsen.

Han er dog sikker på, at Haverikommisionen nok skal komme med et bud på ulykken.

- Det kan gå lang tid, men vi er fortrøstningsfulde med hensyn til at finde en årsag eller et scenarie, der kan forklare ulykken, siger han.

Oversigt

    Oversigt