Danske elever er gode til it - men har meget at lære

Danske elever er skrappe til det basale, men myten om børn som fødte superbrugere holder ikke, viser forskning

Som forældre til teenagebørn føles det ofte som om, at computeren og iPad'en er vokset sammen med deres krop.

Ny forskning viser da også, at danske 8. klasseelever er skrappe på computeren og er i toppen i en ny international undersøgelse, ICILS 2013, der sammenligner elevers computer- og informationskompetencer i mere end 20 lande.

Men myten om fødte superbrugere holder ikke. Eleverne er skrappe til det basale, men ikke alle børn har styr på computere, og ikke alle har brugt dem, siden de var små.

- Danske elever har generelt meget lang erfaring med at bruge computere, og de oplever, at de bliver brugt meget i skolen i forhold til eleverne i de andre deltagende lande, siger Jeppe Bundsgaard, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og leder af den danske del af undersøgelsen.

- Samtidig er de danske lærere blandt dem, der i størst omfang integrerer it i den daglige undervisning. Det går således godt med integrationen af it i undervisningen i Danmark.

Men selv om de danske elever samlet set ligger i toppen af undersøgelsen, kniber det med den mere avancerede brug af computere.

- De er langt fra forestillingen om den digitale indfødte, der med nærmest medfødte evner mestrer internettet. Langt den største gruppe af eleverne kan forholdsvis simple tekniske ting og lave digitale produkter, men det er ikke specielt kompetente produkter, siger Jeppe Bundsgaard.

En tredjedel af eleverne er gode til bredere informationssøgning og begyndende kritisk opmærksomhed.

- Blot to procent af de danske elever kan kontrollere og evaluere kilder på internettet og gennemskue de kommercielle interesser, som informationer ofte er forbundet med, siger Jeppe Bundsgaard.

Og i den digitale tidsalder er kildekritik og informationssøgning vigtigere end nogensinde.

- Om fem år laver vi den samme undersøgelse, og forhåbentlig er undervisningen blevet mere undersøgende og samarbejdende til den tid.

Man har tidligere frygtet, at computeren skaber et A- og et B-hold, men der er tilsyneladende ingen digital kløft målt på antallet af udstyr i hjemmene.

- Vi kan stadig se en digital kløft på elevernes kompetencer, og det er en kløft, der er socioøkonomisk betinget. Desuden er der stadig grupper af børn - både drenge og piger - der ikke synes, de er særligt gode til it, og mange interesserer sig ikke videre for computere, siger han.

Oversigt

    Oversigt