Færger på slankekur tager form

Arbejdet med de to færger M/F Berlin og M/F Copenhagen skrider planmæssigt frem på Fayard-værftet ved Lindø. De nye færger var bygget for tunge på et tysk værft.

Færgerne har i de seneste måneder været på en alvorlig slankekur for at reducere vægten, og den nye bro er netop blevet installeret på den første færge, M/F Berlin.

I det nye design er broen flyttet op på det øverste dæk, så navigatørerne får endnu bedre udsyn. Samtidig er navigationsudstyret sendt til opdatering hos leverandøren, så der ikke installeres forældet materiel i nybygningerne, fortæller Scandlines.

Op mod 500 mand vil inden længe være i gang med arbejdet. Arbedjer består nu blandt andet i installation af såkaldte closed-loop scrubbere, udskiftning af kabelføringen, montering af varme-, ventilations- og airconditionanlæg samt nyt interiør i letvægtsmaterialer på dæk 7 og 8.

De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim på ruten Gedser-Rostock.

Flere hundrede ton for tunge

De to ufærdige færgeskrog var flere hundrede ton for tunge i forhold til specifikationerne, så en af Fayards opgaver er at "slanke" dem - især i overbygningen.

Det overskydende materiale bliver sorteret af H J Hansens Genindvindingsindustri i jern, kobber, plast, glas og hvad der ellers måtte være, hvorefter det bliver genbrugt.

Jernet sendes med skib til europæiske og oversøiske stålværker, hvor det smeltes om og bliver til plader og bjælker til bygninger og skibe.

De to færger blev hentet hjem tidligere i 2014 fra et tysk værft for at blive færdiggjort på Fayard på Lindø Industripark.

Færgerne skal indsættes på ruten Gedser-Rostock i 2015.

Oversigt

    Oversigt