DSB begraves i sager om ventetid efter sporarbejde

Ekstraordinært mange kontakter DSB for at få kompensation for deres forsinkelse efter sporarbejde.

Flere og flere kunder kontakter DSB for at få kompensation for, at de er blevet forsinket på deres rejser.

Antallet er skudt i vejret, særligt efter at Banedanmark i påsken og siden 1. maj påbegyndte store mængder sporarbejde blandt andet på Vestfyn.

Inden påske havde DSB 100 henvendelser om rejsetidsgaranti, som skulle ekspederes, men efter de store sporarbejder ligger der nu hele 9300 sager.

- Efter de store sporarbejder gik i gang, er bunken vokset med ekspresfart. Samtidig oplever vi, at flere kunder vælger at ringe til DSB, hvilket giver øget pres på vores telefoner, siger Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling i DSB.

Flere signalfejl og overgravede kabler har udfordret togdriften. Oven i de planlagte forlængede rejsetider har der været uforudsete forsinkelser på over en halv time. Det er i sådanne tilfælde, at DSB's kunder kan benytte sig af rejsetidsgarantien.

DSB ansætter derfor omkring 16 vikarer for at svare på kundernes henvendelser om ventetiden hurtigst muligt.

- Antallet af sager om rejsetidsgaranti er langt fra det niveau, vi normalt ligger på. Selv om vi sætter flere folk på opgaven, så kommer der til at gå længere tid end vanligt, før kunderne får svar, siger Aske Wieth-Knudsen.

Kunderne skal i øjeblikket regne med en sagsbehandlingstid på otte uger, hvilket er mere end dobbelt så lang tid som normalt.

De længere svartider har fået flere kunder til at ringe til DSB's kundetelefon, hvilket har betydet en stor belastning i forhold til det normale leje.

- Også her har vi indkaldt ekstra personale, så kunderne kan komme igennem. Vi må erkende, at presset er højere, end vi havde forventet. Derfor handler det nu om, at kunderne får svar på deres henvendelser hurtigst muligt, siger Aske Wieth-Knudsen.

Sporarbejderne over Fyn fortsætter over sommeren til og med 9. august.

Oversigt

    Oversigt