Jysk Fynske Medier køber Midtjyske Medier af Berlingske

Seks dagblade, 20 ugeaviser, onlinemedier, radiostationer, trykkerier og distributionsvirksomhed skifter ejer

En af mediebranchens nye fusionsvirksomheder, Jysk Fynske Medier, er torsdag vokset sig betydeligt større. Det sker med købet af Midtjyske Medier, der indtil nu har været ejet af Berlingske Media.

Med handlen overtager Jysk Fynske Medier seks dagblade, 20 ugeaviser, en stribe online-medier, to radiostationer, to trykkerier samt en distributionsvirksomhed, skriver mediekoncernen i en pressemeddelelse.

Selvom det jysk-fynske mediehus er mindre end et år gammelt, var muligheden for at få en betragtelig del af de regionale medier på hænderne en handel, mediehuset ikke kunne afslå.

- Vi har i forvejen totalt fokus på lokale og regionale medier, siger administrerende direktør Jesper Rosener.

- Vi er optaget af, at lokale og regionale medier skal blive bedre til at dele funktioner som tryk, it, indkøb og økonomi, så de får flere muskler til at udvikle sig redaktionelt og kommercielt, fortsætter han.

Koncernen får en årlig omsætning på mere end to milliarder kroner og vil beskæftige 1700 medarbejdere, lyder det fra koncernen, der samtidig understreger, at tanken er at bevare og udvikle de mange lokale medier frem for at slå dem sammen.

Ifølge koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen betyder handlen, at Berlingske-huset fremover kan koncentrere kræfterne om den nationale forretning.

- Det er vi allerede i fuld gang med at planlægge.

- Og den mere forenklede koncernstruktur med tre stærke brands - Berlingske, BT og Weekendavisen - som drivkraft og et godt økonomisk rygstød giver os flere muskler til at tænke i digital vækst, men også at udvikle vores aviser på papir, lyder det koncernchefen.

Handlen skal nu godkendes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Den endelige overtagelse ventes at ske 1. januar 2016.

Oversigt

    Oversigt