Regeringen vil have storebæltsrabat på finansloven

I Venstres udspil til en finanslov for næste år vil der være indskrevet en væsentlig rabat til bropendlere. I Nyborg jubler borgmesteren.

Bilpendlerne på Storebæltsbroen får nu - hvis Venstre får sin vilje - en markant mindre udgift til at krydse broen.

I Venstre-regeringens finanslovudspil, der præsenteres på tirsdag, lever Venstre op til sit valgløfte og foreslår, at prisen på et pendlerkort sættes ned fra 3920 kroner til 3000 kroner om måneden.

Desuden øges det særlige kørselsfradrag for at køre over broen. Sammenlagt betyder det, at en pendler typisk vil spare 40 procent, skriver Fyens Stiftstidende.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) håber, at den ekstra rabat kan binde landet bedre sammen og øge væksten på begge sider af Storebælt.

- Håndværksmestre og mindre fragtfirmaer med pendlerkort vil lettere kunne give tilbud på den anden side af broen. Det vil øge konkurrencen og dermed gavne samfundsøkonomien, siger han til avisen.

Borgmesteren i bæltbyen Nyborg, Kenneth Muhs (V), er begejstret.

- Det er rigtig positivt, at der nu kommer den her pendlerrabat. Det er et væsentligt element i vores arbejde for at gøre det billigere at krydse Storebælt, siger Nyborg-borgmesteren.

I dag er der 1200 pendlere på broen. De er fordelt med 600 private pendlere og 600 erhvervspendlere i form af netop håndværksmestre, små fragtfirmaer og lignende.

Den ekstra rabat til pendlerne finansieres først og fremmest af Sund & Bælt selv. Det sker ved at forlænge gældsafviklingen på broen med forventet tre til fire måneder.

Gælden er nu på 23,9 milliarder kroner og forventes tilbagebetalt i 2029. Det kunne have været syv år før, hvis Folketinget ikke havde besluttet at bruge penge fra broen til primært andre trafikinvesteringer.

Tænketanken Kraka har beregnet, at Venstres forslag vil betyde, at nettoudgiften for at køre over broen vil blive godt 1700 kroner om måneden for en typisk pendler. I dag er beløbet 2900 kroner.

Oversigt

    Oversigt