Advarsel: Svindlere vil have dine NemID-data - igen!

Nyt forsøg på såkaldt phishing, hvor svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af NemID-brugere, kan ramme din telefon. Her får du nogle gode råd.

Det vil tilsyneladnede ingen ende tage. Igen får en række danskere en sms med besked om, at de skal bekræfte deres NemID-oplysninger - deres NemID-konto er nemlig blokeret, står der i sms'en.

Men sms'en falsk. Og gennemskuelig. Den er nemlig skrevet på ubehjælpsom dansk (se billedet herover). 

Netop det fejlbehæftede sprog skal få dine alarmklokker til at ringe første gang.

Desuden vil hverken NemID, myndigheder, banker eller andre former for virksomheder, som ligger inde med og håndterer dine oplysninger, aldrig henvende sig så direkte til kunder eller samarbejdsparterne via sms - eller for den sags skyld e-mail eller telefon - når det drejer sig om personlige oplysninger.

Nets skriver på sin hjemmeside blandt andet, at svindlere i stigende grad forsøger at lokke oplysninger om betalingskort og NemID ud af danskerne.

- Disse forsøg kommer ofte i bølger, hvor flere danskere oplever samme type forsøg på svindel inden for en kortere tidsperiode. Lokkeforsøgene kan have form af enten sms'er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, et forsendelsesfirma, din bank eller Visa/MasterCard, skriver Nets.

Nets skriver desuden, at fælles for telefonopkaldene,  snyde-emails og snyde-sms'er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger (netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR, NemID nøglekort) enten gennem telefonen eller via et link.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Derfor anbefales det, at man er særlig opmærksom på følgende:

- Telefonopkald fra svindlere kommer typisk kommer fra engelsktalende personer.

- Mange snyde-e-mails og snyde-sms'er er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte 'ae' i stedet for 'æ', 'oe' i stedet for 'ø' og 'aa' i stedet for 'å'.

Hvis du modtager e-mailen eller sms'en, skal du: 

  • Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata.
  • Videresende den til Nets' phishing-analyseafdeling, phishing-dk@nets.eu
  • Slette den!

Hvis du modtager et telefonopkald, skal du:

  • Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger.
  • Afbryde forbindelsen.

Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.

Læs mere her

Oversigt

    Oversigt