Analyse: Avisernes forretningsmodel vakler

Men meget tyder på, at Jysk Fynske Medier har "renset" grundigt ud i de økonomiske dårligdomme, inden 2017.

Aviserne taber abonnenter, annoncemarkedet er vigende, og væksten på mediernes netudgaver kan ikke opveje tabet.

Det er sagen i en nøddeskal for landets store mediekoncerner, Jysk Fynske Medier, landets næststørste mediekoncern, er hårdest ramt. 

For mens JP/Politikens Hus kom ud af 2016 med et overskud på 187 millioner kroner før skat, og Berlingske Medier tjente 23 millioner kroner, tabte Jysk Fynske Medier næsten 100 millioner kroner i 2016. Det oplyste koncernen fredag eftermiddag.

Købet af Midtjyske Medier fra Berlingske-koncernen og fusionen med JydskeVestkysten var en for stor mundfuld og meromkostning samtidig med, at avis- og annoncesalget dykkede. 

Omsætningen steg derimod fra 1,6 til 1,9 milliarder kroner.

- Helt generelt handler det om, at det er rigtig svært at sælge journalistikken. Når vi snakker Jysk Fynske Medier, handler det om at sælge aviser. Indtægterne for annoncer er også faldet rigtig drastisk i mange år, siger medieanalytiker og indehaver af firmaet Medietrends, Jan Birkemose. 

 

Det ser dog ud til, at Jysk Fynske Medier i 2016 har taget "det store bad", som man siger i revisorkredse.

Med besparelser på 140 millioner kroner er alle økonomiske dårligdomme tilsyneladende kommet ud af skabet, så man ikke lige med det samme skal igennem nye sparerunder.

Det afspejler sig blandt andet i, at koncernen ikke har nedskrevet i sin goodwill på 288 millioner kroner.

Det tal afspejler, hvad man regner med at kunne tjene på fusionen og opkøbet, og det tal skulle nedjusteres, hvis grundlaget var skredet.

Det tyder på, at ledelsen har været igennem de tilbageværende værdier med en tættekam.

Ud over at Jysk Fynske Medier også i de kommende år vil være udfordret på at annonce- og avissalg fortsætter faldet, er et yderligere usikkerhedsmoment, at mediestøtten i øjeblikket har politikernes bevågenhed.

I 2016 fik koncernen 76 millioner kroner i produktionsstøtte, og så er koncernen begunstiget af, at abonnenterne altid betaler forud.

Derfor indeholder 2016-regnskabet også 236 millioner kroner i forudbetaling fra kunder og abonnenter.

Med årets underskud er Jysk Fynske Mediers formue - egenkapital - nu nede på 223 millioner kroner.

Administrerende direktør Jesper Rosener har dekreteret en pause i den væstplan, der i 2020 skulle skabe en omsætning på 2,3 milliarder kroner.

Koncernen oplyser i en pressemeddelelse, at man forventer overskud i 2017.

Regnskabet giver ikke nogen præcise anvisninger på, hvordan Jysk Fynske Medier vil vende udviklingen.

Oversigt

    Oversigt