Derfor går vi så meget op i vores havne

Havnene på Fyn er under forandring. Boligområder skyder op ved vandet, men trods en privatisering er det vigtigt med adgang for alle, mener museumsdirektør.

I fredags offentliggjorde Nyborg planerne om et nyt boligbyggeri på havnen, og Kerteminde vedtog dagen før en ny havneplan.

Mandag aften er det så Svendborgs tur. Her er der borgermøde om havneudviklingen, og på grund af massiv interesse var man nødt til at flytte workshoppen til større lokaler. Det er ikke helt tilfældigt, at der er så stor interesse for havnene på Fyn. 

- Havnen er alles. Havnen er byens livsnerve. Som man sagde tidligere: Når havnen bliver øde, bliver snart hele byen øde, siger museumsdirektør Erland Porsmose fra Østfyns Museer.

Privatisering kan skræmme folk væk

I Odense er havnen blevet udbygget med store boligbyggerier, og det samme kommer til at ske på havnen i Nyborg. Det piller ved idéen om, at havnen er alles.

- Når man lægger boliger, som man har gjort i Nyborg, bliver det et mere eller mindre privat boligområde. Det er meget vigtigt at tænke ind, at der stadigvæk er adgang langs kajerne, og at der stadigvæk er mulighed for, at folk kan færdes, mener Erland Porsmose, der dog erkender, at privatiseringen af havnene kan skabe mere liv i området.

- Man kan ikke komme væk fra, at der sker en vis privatisering af de fælles områder. Til gengæld får man mere liv i byen, siger han.

Handelsskibe forlader de mindre havne

Årsagen til, at der i disse år sker en forandring af havnene er, at de funktioner, der skabte havnene, ikke længere eksisterer i samme omfang. Færgerne, der binder landet sammen, sejler i langt mindre grad, og havnene er blevet tømt for handelsskibe, der i dag kun sejler til de store havne.

quote  Søtransporten er blevet specialiseret på meget store skibe og få havne. Tilbage ligger så alle de gamle erhvervshavne, som er blevet tømt for erhvervsfartøjer.

 Erland Porsmose

- Stort set alle købsstæder i Danmark blev placeret ved kysten, og det gjorde de, fordi søtransport var det billigste. Søtransporten var det afgørende i, hvordan handlen var bygget op. Havnen var simpelthen porten imellem landet og havnen. Porten var livsvigtig for byen, forklarer Erland Porsmose.

- Søtransporten er blevet specialiseret på meget store skibe og få havne. Tilbage ligger så alle de gamle erhvervshavne, som er blevet tømt for erhvervsfartøjer.

Mandag aften skal et nyt projekt om udviklingen af Svendborg Havn sættes i søen. Projektet hedder Den blå kant og har til formål at skabe forbindelse og byliv på hele havnen. På workshoppen skal svendborgenserne diskutere, hvordan fremtidens havn skal se ud. 

Oversigt

    Oversigt