Enhedslisten vil endevende gidselsag

Danmark skal blive bedre til at hjælpe, når danskere tages som gidsler. Enhedslisten tager sagen i Udenrigspolitisk Nævn.

Tre år efter begyndelsen på en af de mest langvarige gidselsager med danskere involveret nogensinde, blandt dem Søre4n Lyngbjørn fra Ærø, vil Enhedslisten nu have en grundig politisk drøftelse af, hvordan Danmark kan blive bedre til at hjælpe sine statsborgere i den slags situationer.

Derfor har partiet denne uge bedt om at få sat sagen på dagsordenen i Udenrigspolitisk Nævn.

- Nogen må have fejlet. Som samfund kan vi simpelthen ikke være bekendt ikke at tage ved lære af denne langvarige sag, siger Enhedslistens udenrigsordfører, Christian Juhl.

Enhedslistens initiativ kommer, efter at politiet i Nordsjælland har opgivet en straffesag mod rederiet Shipcraft.

Shipcraft havde sine ansatte kaptajn Eddy Lopéz og styrmand Søren Lyngbjørn samt deres fire filippinske kolleger siddende som gidsler i to år, tre måneder og 18 dage hos somaliske pirater.

- Det viser, at rederier og måske også andre virksomheder ikke er juridisk forpligtet til at hjælpe gidseltagne ansatte. Sørens og Eddys sag er så alvorlig, at vi må lære af den, siger Christian Juhl.

Han udtrykker utilfredshed med, at der indtil nu har været et påfaldende fravær af lyst til at komme til bunds i sagen. Der har i hans øjne været enighed om, at gidselsagen skulle glemmes i håb om, at det ikke sker igen.

- Daværende erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) ville ikke til bunds i sagen og valgte en langt mindre forpligtende undersøgelse af det langvarige gidselforløb, der kun blev undersøgt frem til kidnapningen.

- Det betyder, at Udenrigsministeriet, PET, rederiet og andres rolle i sagen blev skånet for at blive belyst, siger Christian Juhl.

Enhedslisten mener, at blandt andet et såkaldt gidselråd vil kunne hjælpe danskere i lignende situationer. Det skulle bestå af folk med indsigt i forhandlinger.

Rådet skulle i så fald udstyres med kompetence til at overtage forhandlingerne med gidseltagerne på rederiets eller virksomhedens vegne og for deres regning, hvis der ikke sker fremskridt inden for tre til seks måneder.

Kaptajn Eddy Lopéz bakker forslaget op.

- Det burde være sket for længe siden. Vi var gidsler i al for lang tid, rederiet var ligeglade med os, det ville bare spare penge, siger Eddy Lopéz til Ritzau.

Oversigt

    Oversigt