Spilnørder blander sig med kortfilm og Oscar-kandidater

Når Odenses filmfestival i dag åbner for publikum, er det med et fornyet fokus på det stærke krydsfelt mellem film og gaming. Fornuftigt, mener spilekspert.

Det startede i 1975 med østeuropæiske dukkefilm. Siden da har den odenseanske festival spist de rigtige vitaminpiller og vågner i dag op til en buket af kortfilm, samfundskritik, Oscar-kvalifikationer og som noget helt nyt: Gaming.

- Det er en videreudvikling af tidligere festivaler, forklarer festivalleder Birgitte Weinberger og fortsætter:

- Det er et stærkt ønske for os, at hver festival står på skuldrene af den foregående. Forstået på den måde, at kernen i festivalen er den samme med respekt for rødderne, men med fokus på fornyelse.

Og når man ser tilbage, kan man godt se den stille fornyelse, som Birgitte Weinberger beskriver.

Fra starten var det en festival med fokus på eventyrfilm, senere blev den åben for alle kortfilm, det vil sige film under 30 minutter. Ordet "Internationale" blev tilføjet til titlen, da det efterhånden strømmede ind med film fra hele verden. Endda så mange, at festivalledelsen nu har måttet sætte prop i tilstrømningen ved at kræve et symbolsk gebyr fra de tilmeldte filmskabere.

Interessen for at få sin film vist i Odense er heller ikke blevet mindre af, at festivalen fra 2013 fik etableret et samarbejde med Oscar-prisuddelingen i USA. Det betyder, at vinderne fra både hovedkonkurrencen, den danske konkurrence og animationskonkurrencen bliver Oscar-kvalificeret og dermed sendt videre til Oscar-komiteens skriveborde i USA.

Festivalens motto "Expect the unexpected" har så også vist sig i år ved at inddrage gaming som et element. Birgitte Weinberger husker tydeligt en af de oplevelser, der trak hende og festivalledelsen i dén retning.

- Jeg var i New York sidste år, hvor jeg for første gang fik en virtual reality-oplevelse. Jeg fik altså et par briller på og forsvandt ind i et 360 graders univers. Og det var en fuldkommen vidunderlig oplevelse.

Film og gaming er i samme familie

Selvom der er stor forskel på at producere en film og et spil, er der ifølge festivallederen mange fællestræk.

- Når du skal lave et spil, skal du have et grafisk univers, du skal have nogle karakterer og du skal have en historie. I hvert fald, hvis det skal være et nogenlunde interessant spil. Så på rigtig mange måder minder det om filmens verden. Og vores fokus er der, hvor film og spil mødes og har et krydsfelt, så at sige. Det bliver spændende at se, hvordan begge kunstformer kan krydsbestøve hinanden.

Resultatet af dette fokus kan ses i denne uge, hvor gaming-delen af OFF har fået titlen PLAYOFF.

Ifølge Jørgen Bjørn Hansen er det en spændende sammenkobling mellem spil og film, der sker i denne uge. Han er spilekspert fra Spilministeriet. Et firma, der især laver spilanmeldelser og spilrelaterede nyheder på Youtube.

- Der er mange snitflader mellem spil og film og mange steder, hvor det ene medie kan lære noget af det andet og omvendt. Eksempelvis er det spændende med et spil, hvor du giver en spiller helt frie tøjler (til at bevæge sig rundt i spillet, red.). Hvordan får du spilleren til at kigge det rigtige sted? I film peger du bare kameraet det rigtige sted hen, men hvad gør du for at tage kontrollen fra spilleren og få ham til at kigge et andet sted. Det er nogle af de ting, man kan i spil, som man kan lære af i film og omvendt.

Jørgen Bjørn Hansen, Spilministeriet

Birgitte Weinberger ser det også som en fordel for filmbranchen at kigge filmbranchen over skulderen, for de er foran med teknikken.

- De nyeste teknikker ser man oftest demonstreret i spillene først, for der er et kæmpe kommercielt marked for det. Og det kan helt sikkert også inspirere filmskaberne, der kommer til Odense.

Ifølge Jørgen Bjørn Hansen er det også interessant at holde øje med, hvordan filmstøtten bliver fordelt. For politikerne og Det Danske Filminstitut har fået øjnene op for, at støttekroner til spiludvikling kan være godt givet ud. Nogle af de danske spilproducenter formår at slå stort igennem på det internationale marked.

- For eksempel har vi den danske spiludvikler Playdead, som har lavet et virkelig godt spil. Det burde faktisk være på folkeskolernes liste over spil, de skal prøve. Også så lærerne bliver klar over, at der er nogle vildt fede spil, vi laver i Danmark. Spillet hedder Inside og  har vundet utallige priser i udlandet. Det bruger utallige filmiske kneb, så du kigger de rigtige steder. Det er et utrolig smukt spil. Meget dansk og ikke nødvendigvis altid sjovt. Men lærerigt og spændende. Det amerikanske spilmagasin IGN gav spillet 10 ud af 10 stjerner.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et hav af spil-oplevelser

OFF byder på flere spilrelaterede oplevelser.

En række tilmeldte spiludviklere skal på 48 timer forsøge at udvikle nye spændende spil i konkurrencen Gamejam.
Man kan høre filminstruktøren Lars Bonde fortælle om sit arbejde med at udvikle filmsekvenser til spil, Troldspejlets vært Jakob Stegelmann holder oplæg om spil, og man kan møde en af bagmændene far Angry Birds Toons.

Festivalen laver sin egen virtual reality-biograf, og man kan låne et 360 grader kamera og lave sin egen virtual reality-film.

Det er bare nogle af mulighederne. Hele programmet kan ses på www.filmfestival.dk

Nu er et års forberedelser til OFF16 fuldført.

Selvom den nye bold i kurven hedder gaming, så er kronjuvelen i festivalprogrammet stadig de mange kortfilm, som man kan se gratis i filmsalene. Ifølge Birgitte Weinberger er det de billetter, der først bliver revet væk.

Selvom alt er tilrettelagt grundigt, så tror Birgitte Weinberger dog ikke, hun får meget ro til at slentre ubekymret rundt mellem filmvisningerne.

- Jeg skal selv vise film og tage imod de internationale gæster. Og så skal jeg gå rundt og indgyde ro. For der bliver skrald på, siger hun med et træt smil.

Oversigt

    Oversigt