Fayard er færdig: Værs'go for en milliard færge

Stralsund-værft byggede to Scandlines-færger med 700 ton overvægt og gik konkurs. Nu har Fayard klaret resten. To færger til en milliard stykket.

Fredag den 28. oktober er en historisk dag på Fayard.

Værftet afleverer den sidste af to ro-ro færger til Scandlines. Pris: en milliard kroner stykket.

Oprindelig skulle Scandlines have sejlet med to nye ro-ro færger på Gedser-Rostock overfarten allerede i 2012.

Fartøjerne var bestilt hos P & S Werft i Stralsund - en del af den koncern, der overtog Lindøs Stralsund-værft.

Men noget gik galt. Værftet fik konstrueret færgerne 700 ton for tunge, så de ikke kunne anløbe Gedser. Men inden værftet fik rettet op på skaden, kom det i økonomiske vanskeligheder.

Scandlines måtte købe de halvfærdige skibe ud af konkursboet, og i stedet fik Fayard på Lindø opgaven med at demontere skibene og gøre dem lettere. Det har nu taget et par år.

Scandlines benyttede samtidig lejligheden til at gøre ro-ro færgerne til hybridskibe, så de kan lagre overskudsenergi.

- De er blevet mere miljøvenlige, men også markant dyrere. Den ene motor er erstattet med en række batterier, som kan lagre overskudsenergien. Det er samme princip som i en Toyota Prius, fortæller kommunikationsdirektør hos Scandlines Anette Ustrup Svendsen. 

Den første færge, Berlin, blev indsat på Gedser-Rostock overfarten i maj måned, og afløser den gamle Storebælts-færge Prins Joachim, og den 28. oktober navngives den sidste hybridfærge Copenhagen ved en dåbsceremoni på Fayard.

Den afløser Kronprins Frederik, som Scandlines beholder som afløserfærge på bl.a. Rødby-Puttgarten.

Der er plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, og der kan være 1300 passagerer ombord på hver hybridfærge. 

Prins Joachim er solgt til videre drift i Grækenland. Den er nyistandsat og sejler mellem Brindisi, Corfu og  Igoumenitsa. I dag er den bl.a. forsynet med Casino og duty free shop.

Oversigt

    Oversigt