Fredag den 28. oktober er en historisk dag på Fayard.
Værftet afleverer den sidste af to ro-ro færger til Scandlines. Pris: en milliard kroner stykket.
Oprindelig skulle Scandlines have sejlet med to nye ro-ro færger på Gedser-Rostock overfarten allerede i 2012.
Fartøjerne var bestilt hos P & S Werft i Stralsund - en del af den koncern, der overtog Lindøs Stralsund-værft.
Men noget gik galt. Værftet fik konstrueret færgerne 700 ton for tunge, så de ikke kunne anløbe Gedser. Men inden værftet fik rettet op på skaden, kom det i økonomiske vanskeligheder.
Scandlines måtte købe de halvfærdige skibe ud af konkursboet, og i stedet fik Fayard på Lindø opgaven med at demontere skibene og gøre dem lettere. Det har nu taget et par år.
Scandlines benyttede samtidig lejligheden til at gøre ro-ro færgerne til hybridskibe, så de kan lagre overskudsenergi.
- De er blevet mere miljøvenlige, men også markant dyrere. Den ene motor er erstattet med en række batterier, som kan lagre overskudsenergien. Det er samme princip som i en Toyota Prius, fortæller kommunikationsdirektør hos Scandlines Anette Ustrup Svendsen.
Den første færge, Berlin, blev indsat på Gedser-Rostock overfarten i maj måned, og afløser den gamle Storebælts-færge Prins Joachim, og den 28. oktober navngives den sidste hybridfærge Copenhagen ved en dåbsceremoni på Fayard.
Den afløser Kronprins Frederik, som Scandlines beholder som afløserfærge på bl.a. Rødby-Puttgarten.
Der er plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, og der kan være 1300 passagerer ombord på hver hybridfærge.
Prins Joachim er solgt til videre drift i Grækenland. Den er nyistandsat og sejler mellem Brindisi, Corfu og Igoumenitsa. I dag er den bl.a. forsynet med Casino og duty free shop.