#FikDuSet: Facebook ved alt - næsten

Vi fortæller hver dag Facebook rigtig meget om os selv. Det bruger dygtige annoncører til at målrette annoncer mod lige netop dine interesse. Se ugens #FikDuSet.

Hver fredag sætter TV 2/FYN fokus på de sociale medier i magasinet #FikDuSet.

I dag handler #FikDuSet om annoncering og reklamer på Facebook. For der er rigtig mange muligheder for annoncører for at lave målrettede annoncer på de sociale medier, særligt Facebook.

Det er måske ikke mange, der tænker over det i det daglige, men rigtig mange af de informationer, vi afgiver til Facebook, alt hvad vi klikker på, synes godt om og følger med i, ved Facebook. Og rigtig mange af de data, kan annoncører bruge til at målrette annoncer for deres produkter, så de annoncer, som brugerne ser, også er for produkter, som der er en øget chance for, at de rent faktisk godt kan lide.

- Vi (som annoncører, red.) går ud og siger, at vi gerne vil ramme en vis type mennesker baseret på demografi, geografi, altså køn, alder og også interesser og hjemmesider, som folk har besøgt. Det er alt sammen nogle ting, man kan se i Facebooks annoncesystem. Og på den baggrund booker vi så annoncepladser ind, siger David Lorentzen, der er selvstændig social media-rådgiver.

Når man som bruger bevæger sig rundt på de sociale medier, bliver ens adfærd noteret. Alt sammen for, som Facebook siger, at give den bedste oplevelse med det mest relevante indhold. At det så også samtidig giver de bedste muligheder for de annoncører, der er så vitale for Facebook og sørgede for at firmaet kunne præstere en 2015-omsætning på imponerende på 17,93 milliarder dollar, er en anden side af sandheden.

- Alt, hvad vi gør på Facebook, bliver gemt og omdannet til data, som Facebook så kanaliserer over i annoncesystemet. Det vil sige, at Facebook ved formentlig, hvor du har været i går eftermiddags, og de kan antage hvor du skal hen senere, hvad du har af interesser, hvor mange penge du tjener, hvem du er gift med og så videre. På baggrund af det kan man så sige, at hun holder af blå blazere, så hun er nok i målgruppen for blå blazere, siger Tobias Østergaard Brandt, der er seniorrådgiver hos Kindly.

Det giver rigtig mange muligheder for annoncører for at præsentere relevante annoncer for brugerne. Og det giver annoncørerne en stor fordel, når de skal præsentere deres annoncer for potentielt nye kunder.

- Set ud fra et reklame- og et markedsføringsperspektiv, så er en målgruppe på 1.000 mennesker, som er afgrænset, guld værd, siger Tobias Østergaard Brandt.

Hvorfor det? 1.000 lyder jo ikke af meget?

- Nej. Men til gengæld ved vi rigtig meget om de her 1.000 brugere. Hvor man tidligere i mere klassisk kommunikation skød med spredehagl ud i markedet og sagde 'vi har en ny øl - det kan være, du kan lide den', så ved vi allerede nu, at vi har samlet data om de her mænd, der interesserer sig for det her. Til gengæld skal vi så ikke bruge ressourcer på alle dem, der er ligeglade, siger Tobias Østergaard Brandt.

Se hele interviewet med de to eksperter her:

Hver fredag zoomer TV 2/FYN ind på de sociale medier. Ugens gæster i #FikDuSet er selvstændig social media-rådgiver David Lorentzen og Tobias Østergaard Brandt, der er seniorrådgiver hos Kindly. Denne gang handler det om annoncer på Facebook.

 

Oversigt

    Oversigt