Frikvarter til de ældre elever: Mere aktivitet, mindre telefon

De ældre skoleelever bevæger sig ikke nok i pauserne. Det skal projektet Kickstarter lave om på, for der er både fysiske og sociale gevinster, når pausen rykker ind i gymnastiksalen.

Bolden bliver grebet, hallen bliver lynhurtigt analyseret, et mål bliver udset og kort tid efter suser bolden videre med fuld kraft mod en klassekammerat. Hun bliver ramt og dør. Nu må hun sidde og vente på en freespee, så hun igen kan leve og være en del af spillet.

Det er frikvarter på Højmeskolen. I stedet for at sidde passive med telefonerne, er der gang i gymnastiksalen for eleverne fra sjette til niende klasse.

Skolen er nemlig med i et projekt, der skal forsøge at få de ældre elever til at røre sig mere. Det er ellers en aldersgruppe, hvor flere dropper motionen og de svedfremkaldende aktiviteter. 

- Det har været ret sjovt at være hernede i frikvartererne og være fysisk aktive i stedet for at sidde og kigge på vores telefoner og have det asocialt. Så kan man komme herned og lave noget socialt og være fysisk aktiv, siger Martin Andersen Primdahl fra niende klasse.  

Opgør med perfekt-kultur

Projektet hedder Kickstarter, og det  er Dansk Skoleidræt, som står bag. Rikke Grønning er projektleder, og hun forklarer, at en trediedel af de ældre elever sidder indenfor hele skoledagen, og ikke får rørt sig. 

- Det retter sig mod de unge mennesker, som ikke bevæger sig. Man har en gruppe af unge mennesker, som bevæger sig rigtig meget, men der er også  mange, der ikke vil. Det kan være, at det ikke ligger til dem af natur, men det handler også om en kultur, hvor det hele skal være perfekt. Håret skal sidde ordenligt, man har måske lige lagt make up, så kan man ikke gå ud og spille bold eller noget andet aktivt, fordi det skal være perfekt, siger Rikke Grønning.

Det var en del af skolereformen, at motion og bevægelse skulle ind i skoledagen. Rikke Grønning peger på, at selvom det måske er implementeret i undervisningen, så halter det stadig bagud, når det kommer til frikvarterne.

I mange skoler er der stor fokus på, at de mindre elever skal udenfor i frikvarterene, men så snart man rammer sjette klasse og opefter, så må eleverne blive indenfor i pauserne. 

Social sidegevinst

Det er skolernes lærere og pædagoger, som skal uddannes kickstartere, og få det op at køre på de enkelte skoler. Kurset tager tre timer.

På Højme sagde man straks ja til at være med i projektet. man oplevede nemlig at de ældre elever sad og hang i pauserne, eller gik ned og handlede usunde ting i den nærmeste Netto. Maria Panduro Hansen én af de uddannede kickstartere på Højmeskolen, og hun ser flere fordele ved projektet. 

- Vi kan se på de elever, der kommer herned, at de har godt af at bevæge sig. De har det sjovt sammen, de får sved på panden, selvom unge mennesker faktisk ikke vil svede, og de bliver glade af at være sammen med hinanden på kryds og tværs af aldrene. Vi kan se det oppe på gangen. De hilser på hinanden, når de går forbi hinanden, og det danner både venskaber og relationer og giver bare noget godt til skolen, siger Maria Panduro Hansen.

Og netop det sociale er noget eleverne kan nikke genkendende til. Sarah Marie Schmidt Nielsen fra niende fortæller, at der tidligere ikke var samme fysiske aktivitet på skolen, alligevel er det ikke det fysiske, hun fremhæver som det bedste ved det hele.

- Jeg synes, det har været rigtig fedt at være med i det her projekt. Vi er sammen på kryds af årgangene og lærer hinanden lidt bedre at kende, og så formår vi at være meget mere sociale, end når vi sidder oppe i klassen med vores mobiler og kigger i dem, siger Sarah Marie Schmidt Nielsen. 

Lærere og elever på samme niveau

Et vigtigt element i Kickstarter er forholdet mellem lærere og elever. Rikke Grønning mener, at der skal gøres op med ideen om gårdvagten med kaffen i hånden og armen bag ryggen. Når der skal gang i gymnastiksalen, så skal lærerne være med til legen. 

På Højmeskolen er det lige præcis sådan, det foregår.

- Det har givet rigtig meget, at det er nogle lærere og pædagoger, som gerne vil de unge mennesker, og at de går ned og er ligeværdige med dem. Når vi er i  gymnastiksalen, så er vi på lige fod med eleverne. Vi kan skyde på hinanden og give hinanden kamp til stregen. Der er ikke noget med, at vi er voksne, og de er elever. Reglerne, som bliver sat op, er bestemt af os, og så udfører vi indholdet sammen, siger Maria Panduro Hansen. 

I sidste ende skal det hele være med til at give eleverne en bedre skolegang. Selvom det handler om fysisk aktivitet, ser Rikke Grønning det hele i et større persepktiv.  

- Jeg håber, det bliver til en ny kultur, hvor det er okay at være lidt svedig og have lidt uglet hår, og man har grint og haft det sjovt. For hvis børn de trives, så er de også mere klar til læring. Så jeg mener klart, at det er vejen frem, siger hun. 

Rikke Grønning var onsdag gæst i sudiet. 

Oversigt

    Oversigt