Fyn får for lidt ud af fynske film

De seneste otte år er der indspillet knap 50 spillefilm på Sydfyn. Film, der kunne have været guld i jagten på turister, men sådan er det ikke gået.

Med en større og mere målrettet markedsføring af Sydfyn som et film-mekka kunne man have lokket langt flere turister til.

- Der masser af potentiale som ikke er blevet udnyttet, siger FilmFyns udviklingschef Julie Lindegaard.

- Når sådan en som Susanne Bier laver en Oscar-vindende film på Sydfyn, så kan man jo græde over, at man ikke har udnyttet det langt bedre, siger Viggo Thomsen, der er kreativ direktør hos reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.

Over 40 spillefilm har lagt vejen forbi det sydfynske, og hos Destination Fyn mener man, at der er søsat flere gode projekter.

- I Faaborg og på Langeland han man gjort nogle gode ting med guidede ture, skabt nogle produkter som er tilgængelige for de turister, som er kommet til stedet. Der er måske nogle af de aktiviteter som vi skal ind og booste, selvfølgelig sammen med en øget markedsføring, siger Thomas Kastrup, chef for Destination Fyn.

- Det er ikke nok at man bare pipper lidt og gør nogle få små tiltag, fordi det gør ingen forskel. Hvis man virkelig vil gøre en forskel, så er man nødt til at tænke stort og handle stort, siger Viggo Thomsen.

Én bustur på tre år

På tre år er der kun en enkelt gang blevet afviklet en bustur i Faaborg, hvor turister har kunnet se de steder, hvor filmene er blevet optaget. Spørgsmålet er, om det er nok.

- Nu skal resultatet jo ses i forhold til den investering, der er foretaget i det, men det lyder umiddelbart til at være en begrænset effekt. Jeg tror på, at ideen om nogle tilbud lokalt er helt rigtig, men den skal selvfølgelig boostes, og det gælder også selve markedsføringen, den skal jo følge med, siger Thomas Kastrup.

Susanne Biers Hævnen er et oplagt trækplaster for Sydfyn. Man har med den film forsøgt sig med et mindre reklamefremstød i Tyskland. Men det var ikke nok.

- Turistbranchen skulle have lavet tiltag, da hævnen vandt en Oscar. Hvordan kommer man overhovedet til det, der i filmen hedder in a better world. Det kan alle da kun have lyst til at besøge, siger Julie Lindegaard.

- Det er helt afgørende, at det rigtige filmprojekt er til stede, og at der er tale om en film som er så spændende, at den kan tiltrække turister til Fyn, der ønsker at komme hertil for at opleve filmens stemning, siger Thomas Kastrup, der som chef for Destination Fyn overtog markedsføringen af Fyn for halvandet år siden.

Han mener også, at man kunne have markedsført sig bedre på Hævnen. Men nu ser man i stedet frem mod DRs kæmpesatsning om krigen i 1864, hvor dele af optagelserne foregår på Fyn.

Men det får ikke FilmFyns udviklingschef til at hoppe af begejstring:

- Da jeg startede i FilmFyn for tre år siden, da sagde folk det samme, og der sagde turistorganisationerne jaaa, vi skal lige have den rigtige film. Og da jeg gik rundt og sagde, nu har vi så Hævnen, den har vundet en Oscar, skulle vi lave noget på baggrund af det, det bliver ikke meget større, så var det igen sådan jaaa, nu er chancen måske forpasset. Så vi kan jo vente og vente og vente.

Oversigt

    Oversigt