Fynsk taxachauffør efter Uber-lukning: Vi er lettede

Der er lettelse blandt fynske vognmænd, efter ny taxalov har lukket app-tjenesten Uber. Nu er der brug for nytænkning, mener chauffør.

Der er lettelse blandt de fynske vognmænd i dag, tirsdag. Større danske byer som Odense, Århus og Aalborg stod nemlig for tur, hvis ikke den nye taxalov havde tvunget app-tjenesten Uber til at lukke. Og det havde presset de fynske chauffører.

- Uber har besluttet, at vi lukker tjenesten i Danmark, det gør vi på grund af af den politiske lovgivning om taxaloven, sagde Ubers danske talsmand, Kristian Agerbo, tidligere i dag til TV 2.

quote Jeg er fortaler for, at vi giver kunderne det, de vil have.

Niels Erik Olsen, Ørbæk, vognmand

Det er dårligt nyt for selskabet bag Uber, men for vognmand Niels Erik Olsen giver Uber-lukningen anledning til at ånde lettet op.

- Det er en klog beslutning, og selvfølgelig er vi lettede. Det er ikke nogen hemmelighed, at vores kolleager i København har været presset, siger han til TV 2/FYN.

Brug for nytænkning

Selvom konkurrencen fra Uber nu forsvinder, giver hele sagen anledning til at tænke anderledes i branchen. For eksempel ved at udvikle lignende app-tjenester der, i overensstemmelse med loven, giver kunderne mulighed for at bestille og betale med deres smartphones.

- Vi skal ikke lukke øjnene, når den nye teknologi eksisterer og giver nye muligheder. Jeg er fortaler for, at vi giver kunderne det, de efterspørger, siger vognmand Niels Erik Olsen og fortsætter:

- Fynske vognmænd efterspørger nytænkning, og der bliver også arbejdet på en app-løsning i øjeblikket, der selvfølgelig har været betinget af den nye taxalov.

Gode erfaringer med lignende app

I København har selskaberne 4x48 TaxiNord og DanTaxi udviklet app'en MOOVE, der i bund og grund tilbyder det samme produkt, som Uber gjorde.

Kort sagt kan kunderne via app'en komme i kontakt med en vognmand, bestille en tur og betale.

Og dét er vejen frem, mener Niels Erik Olsen.

- Erfaringen med MOOVE i København er, at den har tiltrukket kunder, som normalt brugte Uber, men som ikke følte sig gift med tjenesten. Så vi ved, at det virker og at mange synes, det er en smart løsning.

Oversigt

    Oversigt