Fynske gymnasier forbyder reklame for drukture

Skolegang og druktur i vinterferien spiller ikke sammen. Derfor vil fynske gymnasier forbyde druktursreklamer.

Gymnasieeleverne på Fyn skal ikke lokkes af reklamer til de såkaldte drukture til Østeuropa. Derfor vil 10 ud af 11 fynske gymnasier nu forbyde reklamer på skolerne for turene. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Avisen har spurgt alle de fynske gymnasier - og af svarene fremgår det, at skolerne ikke vil forbindes med drukture til eksempelvis Prag i vinterferien.

- Jeg tillader ikke reklame for Prag-ture. Jeg ønsker ikke, at gymnasiet forbindes med en sådan druktur, siger rektor på Vestfyns Gymnasium Ole Toft Hansen til Fyens Stiftstidende.

Den såkaldte "Prag-uge" fik stor medieomtale sidste vinter på grund af de unges vilde opførsel. Og nu slår de fynske gymnasier en streg i sandet:

- Vi ønsker, at hverken elever eller forældre får indtryk af, at skolen er involveret, siger rektor på Sct. Knuds Gymnasium Susan Mose.

Rejseselskabet bag turene, Prague Week, der er nordens største arrangør af rejser til Prag i vinterferie, afviser, at der er tale om ferier, hvor det kun handler om at drikke.

- Vi arrangerer koncerter, udflugter og fester. Det er ikke en decideret druktur, siger Christian Andersen, kommunikationsansvarlig hos rejseselskabet Prague Week.

Det er kun Middelfart Gymnasium, der vil tillade reklame for turene på skolen.

- Der er to elever, der har fået lov til på morgensamling at fortælle, at de er koordinator for en tur til Prag i vinterferien, og de har hængt en plakat op, siger rektor Christian Alnor til avisen.

Ifølge Fyens Stiftstidende tog omkring 15.000 danske unge til Prag sidste år i vinterferien, mens det kun var godt 4000, der tog på skiferie. En uge i Prag koster cirka 1600 kroner - en vinterferie på ski i Frankrig løber hurtigt op i det tredobbelte.

Oversigt

    Oversigt