Glenten anklager Stofa for chikane: Kør dit modem på lossepladsen

8.500 internetkunder hos Glenten har fået et brev fra Stofa om de kan smide deres modem ud, når Glenten til nytår overtager internetopgaven fra Stofa. Glenten kalder det chikane.

Antenneforeningen Glenten, der leverer tv til 30.000 husstande i Odense,  overtager fra nytår 8.500 nye internetkunder fra Stofa. 

Men overdragelsen fra den nuværende internetudbyder, Stofa, til Glenten, går ikke gået helt efter planen.

- I denne omgang ligner det direkte chikane, siger formand for Antenneforeningen Glenten,  Søren Skaarup.

quote Efter den 31. december, vil du ikke længere kunne bruge dit Stofa-modem. Modemmet kan herefter afleveres på din lokale genbrugsplads.

Brev fra Stofa til Glentevejens internetkunder

I følge Glenten går chikanen ud på, at Stofa har opfordret de kunderne Glenten skal overtage, til at aflevere deres modem på den lokale genbrugsplads.

I et brev udsendt til foreningens medlemmer skriver Stofa: 

"Efter den 31. december, vil du ikke længere kunne bruge dit Stofa-modem. Modemmet kan herefter afleveres på din lokale genbrugsplads." 

- Vi opfatter Stofas adfærd som direkte chikane mod vores medlemmer. De mange tusinde modems er en del af alt det tekniske udstyr, der skal overdrages til Glenten. Det står i en kontrakt, og det fremgår af en oversigt over teknisk udstyr, der skal overdrages til Glenten. Den oversigt har Stofa i øvrigt selv udarbejdet, skriver Søren Skaarup.

For Glenten er der en stor værdi forbundet med modemmerne.

- Vi og vores medlemmerne mister penge for hvert modem, der ikke afleveres til Glenten. Der skal jo indkøbes et nyt modem for hvert modem, der ikke returneres til os. Stofas medlemschikanerier er helt uacceptable, og vi har aldrig oplevet noget lignende, skriver Søren Skaarup.

I følge Glenten har hvert modem en værdi af 700 kroner.

- Vi gør selvfølgelig alt hvad vi kan for at minimere vores tab ved at informere medlemmer om, at modemmerne skal afleveres hos Glenten, og ikke på en genbrugsplads, siger Søren Skaarup.

Hos Stofa beklager de formuleringen i brevet. De fortæller, at der kommer et nyt brev med præciseringer tirsdag eller onsdag i kommende uge.

- Vi vil gerne præcisere, at kunderne ikke skal aflevere deres modem på den lokale genbrugsplads. De kunder der vil have internet gennem Glenten, skal beholde deres modem. Og de kunder der vælger et andet selskab, skal aflevere deres modem hos Glenten. Så ingen kunder skal køre deres modem på genbrugspladsen, det var en fejl, siger storkunderirektør i Stofa, Jesper Kjelgaard.

Voldgiftssag

Stofa har samtidig afvist, at udlevere en kundedatabase over de medlemmer, der har internet hos Stofa, da oplysningerne i databasen i følge Stofa er "fortrolige kundeoplysninger". 

- Det betyder, at vi ikke kan koble vores medlemmer sammen med de modem medlemmerne har stående, og det skaber problemer for os. Desuden er oplysningerne efter vores opfattelse ikke fortrolige, da vi har alle oplysningerne om vores medlemmer i vores kundekartotek i forvejn, siger Søren Skaarup. 

Hos Stofa afviser storkundedirektøren beskyldningerne om chikane. Grunden til at Stofa ikke udleverer kundeoplysningerne bunder i en afgørelse i en voldgiftssag. Sagen omhandlede hvor længe Glentens kontrakt med Stofa skulle vare.

- Afgørelsen går på, at Glenten skal have overdraget det aktiveudstyr den 31/12-2016. Men kundeforholdet er mellem den aktive kunde og Stofa, siger Jesper Kjelgaard.

 

Fakta om Glentevejs Antennelaug

 

Oversigt

    Oversigt