H.C. Andersen skal brande kager i Kina

Odense Bys Museer er på vej til at indgå aftale med kagegigant om branding af H.C. Andersen. Museet er det første i Danmark til at samarbejde med private virksomheder.

Første samarbejdsaftale

2706 Kage 3

I en ti-årig forsøgsperiode har Odense Bys Museer, som de første i Danmark, fået lov til at indgå aftaler med virksomheder om markedsføring. Det har allerede ført til aftaler med Lego, Ecco og den fynske virksomhed Kompan.

Det nyeste skud på stammen er Kjeldsen småkager, der hvert år sælger små godbidder for over en halv milliard kroner på det kinesiske marked.

- Vi vil se, om vi på en eller anden måde kan få H.C. Andersen lanceret i forbindelse med produktet Kjeldsen-småkager. Han er jo det mest danske, der overhovedet findes i Kina, forklarer Torben Grøngaard Jeppesen, der er museumschef på Odense Bys Museer - og dermed også for H.C. Andersens hus.

Danskhed på dåse

H.C. Andersens sidste manuskript i privateje, De Vises Steen, blev ikke solgt på auktion
H.C. Andersens sidste manuskript i privateje, De Vises Steen, blev ikke solgt på auktion

Kage-virksomhedens udfordring er at signalere den ægteste danskhed på et marked, hvor de blandt andet konkurrerer med et malaysisk firma, der forsøger sig med småkager i en dåse med trykket "The Kingdom of Denmark" - og med det danske flag.

- Det kan være, at jeg skal skrive under på et stykke papir i kagedåsen, hvor der står, at jeg som direktør for H.C. Andersens hus i Odense, Danmark, bekræfter, at dette produkt er ægte, siger museumschefen, og understreger at det kunne være en reel mulighed.

Elsk kager, Andersen og Danmark

2706 Kage 2

Museet samarbejder naturligvis ikke alene for at markedsføre virksomhederne. H.C. Andersen på lego, kager og sko-æsker skulle gerne åbne øjnene for Danmark som rejsemål.

- Vi har H.C. Andersens hus, og vi har ventet på den situation hvor folk i Asien virkelig begynder at rejse. For Andersen fylder enormt i både Kina og Japan. Det er jo reklame, markedsføring - og forhåbentlig turister, drømmer Torben Grøngaard Jeppesen.

På Odenses borgmesterkontor ser Anker Boye også millioner af kinesiske Yuan rulle ind på kontoen hos virksomheder og museer i H.C. Andersens hjemland.

- Der er et stort potentiale, de har et kæmpe brand i Kina, og det har H.C. Andersen også. De to tilsammen er jo mere end dobbelt op i værdi - derfor kan de og vi se fordele i det her. Jeg vil, at vi skal udnytte de muligheder der er til gavn for fælles bedste, siger Odenses borgmester.

Aftalen mellem Kjeldsen småkager og Odense Bys Museer er endnu ikke helt på plads, men der er velvilje til samarbejde fra begge sider.

Oversigt

    Oversigt