Kommune om Facebook: Nej tak!

Kerteminde er en af kun to danske kommuner, der har fravalgt brug af sociale medier. Det er for dyrt og giver ingenting, mener de.

Kerteminde og Fanø er de eneste kommuner i landet, der ikke bruger sociale medier og heller ikke har planer om det, skriver fagbladet Journalisten.

Det viser en undersøgelse i forbindelse med et speciale om det offentliges brug af digitale medier, som kandidatstuderende i Corporate Communication Ralph Thomsen er igang med at lave.

Kun ganske få kommuner har endnu ikke en profil på sociale medier som Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn. Flere af dem er på vej til det; men ikke Kerteminde og Fanø.

- Kerteminde Kommune har ikke nogen kommunikationsarbejdere, så vi har ikke noget sted, hvor vi ville kunne lægge ansvaret for at styre profilerne. Og jeg kan ikke se, hvordan vi i vores budget skal kunne finde 600.000 til at ansætte en kommunikationsansvarlig, siger Tim Jeppesen, kommunaldirektør i Kerteminde, til Journalisten.

Og selvom kommunen havde pengene, tvivler han på, at de ville bruge de sociale medier:

- Selv hvis Kerteminde var en velhavende kommune, ville jeg have en skepsis for, om Facebook ville have en god effekt. Når jeg snakker med andre kommuner, giver flere udtryk for, at det ikke flytter ret meget, at de har meget blandede erfaringer med det, og at mange af dem er også negative, siger han.

Kerteminde Kommune har enkelte gange brugt Facebook, hvor det vurderede, at det kunne være en fordel. Senest skete det i forbindelse med udarbejdelsen af en ny havneplan; men det var ikke nogen stor succes.

- Vi ville drøfte havneplanen med en anden slags borgere end dem, som typisk dukker op på borgermøder. Det var især de yngre borgere, vi håbede på at få med. Men de kom heller ikke på Facebook, siger Tim Jeppesen til Journalisten.

Kerteminde: Sociale medier er for dyrt og giver for lidt

Oversigt

    Oversigt