Lærerforening: Inklusion virker ikke

Totredjedele af lærerne i Odense mener, at inklusion af elever med særlige vanskeligheder har en negativ betydning i folkeskolen. Det viser foreningens undersøgelse.

65 procent af lærerne i de odenseanske folkeskoler mener, at inklusion har en negativ betydning for de øvrige elevers faglige udbytte. Det viser en stor undersøgelse, hvor næsten 550 lærere i Odense har svaret på spørgsmål fra Odense Lærerforening.

- Det må være slut med at sælge dobbeltbudskaber om inklusionen, nu skal der handling til. Politikerne må tage ansvaret og indse, at inklusionen ikke kun er et spørgsmål om en holdningsændring hos lærerne men en reel investering i undervisningen med nye penge, siger næstformand og formand for Pædagogisk Udvalg i Odense Lærerforening, Charlotte Holm.

75 procent af lærerne i Odense har elever i klassen, der ikke modtager den særlige støtte, som de har behov for, og 28 procent svarer, at der ingen støtte gives til de inkluderede elever.

- Der blev med indførelsen af den sammenhængende skoledag sidste år gennemført store besparelser på undervisningen. Man kan ikke tale om at investere med den ene hånd samtidig med, at man gennemfører endnu større besparelser med den anden, siger formanden for Odense Lærerforening.

Oversigt

    Oversigt