Masser af musik: Fynske spillesteder udgiver nyt magasin

Papir, tryksværte og flotte billeder. I den digitale tidsalder er der stadig stor værdi i at udkomme på tryk. Derfor har fire fynske spillesteder nu udgivet et musikmagasin.

I løbet af tirsdag og onsdag dumper en ny musikavis ind af brevsprækkerne og i postkasserne hos 260.000 fynske husstande.

Spillestederne Posten og Dexter i Odense er gået sammen med spillestederne Harders i Svendborg og Tobaksgården i Assens, og sammen er de blevet et såkaldt regionalt spillested.

Det er dem, som udgiver Fyns nye musikmagasin, der har fået titlen Fyn Live. Og det er faktisk et helt fint tiltag, vurderer en ekspert i markedsføring.

- Som en samlet platform for at minde folk om, at man kan gå ud og høre livemusik, så er det en ganske udmærket idé. Det vil kunne ramme bredt, hvor selv folk, der ikke går meget ud og hører musik, kan blive mindet om, at der er jo den her kunstner, som de egentlig synes er spændende, siger Lars Pynt Andersen, der er lektor ved Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet. 

En broget målgruppe

Magasinet bliver uddelt sammen med ugeavisen og har til formål at oplyse fynboerne om øens mange koncertoplevelser. Udover koncertkalendere fra de fire spillesteder, indeholder magasinet også artikler om musik og annoncer fra andre fynske kulturarrangører.

- Vi synes, vi har en rigtig god historie at fortælle på de forskellige spillesteder. Vi spiller noget musik, som en stor del af den fynske befolkning måske ikke kender, så vi ser det som en fin måde at få kommunikeret og markedsført vores nichekoncerter og de gode historier omkring vores spillesteder, siger Morten Østlund, der er spillestedsleder på Musikhuset Posten i Odense.

Ifølge spillestedslederen er det en bevidst strategi at sende magsinet ud til en bred og broget målgruppe, som man må sige, at modtagerne af ugeaviserne er.

- De genrer og de publikumsgrupper, vi henvender os til samlet set med alle spillestederne, er jo faktisk alle publikumsgrupper. Så ja, det er måske lidt med spredehagl, men det er også for at øge opmærksomheden omkring spillestederne, så dem, der normalt ikke er opmærksomme på, at de har de her muligheder, de også får oplysninger om, at 'hov, der er måske også noget, jeg kunne være interesseret i', siger Morten Østlund.

En vellykket produktion

Lars Pynt Andersen har masser af ros til både inititativet og den konkrete udførelse af selve magasinet. Han roser blandt andet, at de fire spillesteder også har inviteret konkurrenterne til at annoncere i magasinet.

Derved skaber de en fælles platform for livemusik på Fyn, og ingen bliver ekskluderet.

- Det giver god mening, hvis man ser på det som noget, der skal stimulere en hel kategori. Hvis man er tilpas mange, der går sammen om at dele den regning, så er det måske ikke nogen dårlig strategi, vurderer han.

Også selve magasinet får rosende ord med på vejen - dog ikke ubetinget.

- Mange af tingene ser ud til at være meget lækkert lavet. Det er godt, der er nogle forskellige længder af det redaktionelle stof. Der er nogle gode, store featureartikler. Men der er også nogle af omtalerne, som ser ud til at være lidt autokommunikation, hvor det lidt handler om spillestederne, der snakker om sig selv. Det rykker nok ikke så meget for folk, siger Lars Pynt Andersen.

260.000 fynske husstande modtager musikmagasinet Fyn Live i postkassen enten tirsdag eller onsdag.

Fakta: Hvad vil det sige at være et regionalt spillested?

 

Oversigt

    Oversigt