Navigering på skoleskemaet

På Eisbjerghus Internationale Efterskole i Nørre Aaby lærer eleverne at mestre indre ro og navigere i livet.

Eleverne på Eisenbjerghus Internationale Efterskole forsvinder ind bag høretelefonerne og lytter til de beroligende stemmer, der strømmer ind i øregangene.

I to skoleår har efterskolen i Nørre Aaby haft valgfagsholdet Life Balance på skemaet. Her lærer eleverne at navigere i og mestre livet. 

Siden årsskiftet har Julie Windfeldt Schmidt deltaget i undervisningen.

- Jeg tænkte, det kunne være en god mulighed for at lære sig selv lidt bedre at kende og lade være med at være nervøs eller bange for fremlæggelser og eksaminer, fortæller hun. 

Undervisningen indeholder forskellige elementer fra yoga, meditation, styrke og udholdenhed, mental træning, personlighedstests, positiv psykologi, coaching og kommunikation og er et pilot-projekt for omkring 20 elever på efterskolen. 

De har alle gennemført et læringsforløb bestående af 21 guidede læringspakker på video og lyd.

Julie Windfeldt Schmidt har især haft glæde af lydfilerne i ro i køjesengen på værelset.

- Jeg synes, det giver en helt anden ro, end jeg har prøvet før. Det giver energi til hverdagen, siger hun. 

I forløbet har der været fokus på at øge elevernes muligheder for at skabe tid og ro til sig selv, få selvindsigt og selvforståelse og skabe glæde og velvære i dagligdagen.

- Man får ligesom tænkt over, hvordan man egentlig går og har det. Om man kritiserer sig selv for meget eller andet. Så kan man ligesom vende det og blive bevidst om, hvordan man har det, fortæller Julie Windfeldt Schmidt. 

Projektet er økonomisk støttet af Efterskoleforeningen og ført ud i livet af afdelingsleder og velværekonsulent Charlotte Tegen. Hende kan du møde på TV 2/FYN Nyhedskanalen klokken 17 onsdag eftermiddag. 

 

Oversigt

    Oversigt