Nyt filter skal fjerne flere partikler fra lastbiler

Forskere fra SDU har sammen med virksomheden Dinex udviklet en ny metode, der kan mindske udledningen af dieselpartikler. Det skriver Ny Viden.

Et nyt filter, som er udviklet af forskere på Syddansk Universitet i samarbejde med Dinex, kan blive et effektivt redskab i kampen mod de farlige partikler fra store dieselmaskiner. Det skriver SDU's magasin om forskning Ny Viden.

Opfindelsen retter sig i første omgang mod tunge kraner, gravkøer og andre offroadere på danske byggepladser, som i årevis har udledt tonsvis af NOx-gasser og sodpartikler. Men filteret kan også reducere udledningen af skadelige stoffer fra lastbiler, og det er i øjeblikket ved at blive testet af virksomheden Dinex.

Den Middelfartbaserede virksomhed Dinex producerer komplette udstødningssystemer til lastbiler, busser, varebiler og industrikøretøjer.

Målet er at få filteret på markedet til næste år, og virksomheden har allerede en aftale om prøveleverancer til en offroad-leverandør i Fjernøsten.

- Vi vil gerne kunne garantere, at filteret kan holde til trekvart million km. Derfor tager testen en del tid, men det går efter planen, fortæller Henrik Christensen, senior advisor hos Dinex.

Vi vil gerne kunne garantere, at filteret kan holde til trekvart million km

Farlig forurening 

Den skadelige udstødning indeholder små nanopartikler, der kan transporteres fra lungerne og ud i blodet. Det kan give kræft, ligesom det øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme og astma.

Ifølge en rapport fra Det Europæiske Miljøagentur fra 2013 koster det skønsmæssigt Danmark 2,8 milliarder kroner om året i omkostninger til sundhedsskader, som er opstået på grund af udstødning.

For at mindske luftforureningen skærper EU løbende kravene til, hvad biler må udlede af farlige gasser og partikler. I år er der netop indført nye euro-normer, og derfor har producenter af dieselmotorer og leverandører af reservedele med lys og lygte ledt efter en ny og bedre teknologi.

Filteret var en udfordring

På Syddansk Universitet har Jeanette Hvam fra Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi været en del af den pågældende forskningsgruppe, og hun har netop afsluttet sit ph.d.-projekt ”Combined Particle Filter and Selective Catalytic Reduction Catalyst for Diesel Engines”.

- Vores løsning består blandt andet i, at vi har sat katalysatoren, som omdanner de farlige gasser til vand og luft, sammen med filteret. Det har vist sig at være mere effektivt, og desuden sparer det også plads, forklarer hun.

Vores løsning består af et materiale, som hedder siliciumkarbid, der kan tåle op til 2.000 grader

Jeanette Hvam tilføjer, at en af de store udfordringer har været at udvikle et filter med de nødvendige egenskaber.
På den ene side skal filteret således være tilpas porøst til, at gassen kan slippe igennem filteret og videre til udstødningsrøret. Og samtidig skal de farlige partikler opsamles i cellevæggene. Derudover skal filteret være mekanisk stabilt, så det ikke så let går i stykker.

- Vores løsning består af et materiale, som hedder siliciumkarbid, der kan tåle op til 2.000 grader, fortæller Jeanette Hvam.

Det er samme materiale som bruges i rumfærgers varmeskjold. Det er næsten lige så hårdt som diamant, der dog har den ulempe, at det bliver til kul, hvis det udsættes for ekstrem varme. 

I efteråret blev der taget patent på filteret, der forventes at være bedre end eksisterende løsninger.

 

Oversigt

    Oversigt