Odense Kommune har forsøgt at påvirke nyhedsdækningen af OSE-sagen til egen fordel.
Det mener Fyens Stiftstidende, der længe har gravet i sagen.
Det frustrerer nemlig chefredaktør Poul Kjærgaard, at Odense Kommune mandag sendte en pressemeddelelse ud til nogle medier flere timer før Fyens Stiftstidende modtog pressemeddelelsen.
Blandt andre TV 2/FYN modtog pressemeddelelsen ni timer før avisen på Banegårdspladsen. Med pressemeddelelsen fulgte en klausul om offentligørelse klokken 19.00.
- Når man laver journalistik er tid en afgørende faktor. Og som chefredaktør er jeg altid interesseret i, at der er de bedste vilkår for vores journalister, siger Poul Kjærgaard.
Men Michael Bruhn Frederiksen, chef for Strategi og Kommunikation i Odense Kommune, afviser overfor TV 2/FYN, at der skulle ligge nye tanker bag udsendelsen af pressemeddelelsen.
- Det her ligger helt indenfor, hvad jeg vil beskrive som helt almindelig praksis. Det ser vi i mange, mange, mange andre sager, siger Michael Bruhn Frederiksen, chef for Strategi og Kommunikation i Odense Kommune.
Kommunerne er blevet proffer
Ifølge lektor i journalistik på Syddansk Universitet, Morten Skovgaard, er kommunerne blevet mere professionelle i forhold til deres kommunikation.
- Organisationer generelt er blevet meget mere opmærsomme på, at mediedækning er væsentlig for, hvordan borgere danner deres holdninger omkirng og indtryk af forskellige organisationer. Og derfor er det også vigtigt for dem, at de har en måde at kunne kommunikere gennem medierne, siger Morten Skovgaard.