Pape forarget over kendte advokaters reklametøj

Justitsministeren vil have stoppet forsvarsadvokaters uddeling af reklamemateriale til deres klienter bag tremmer.

Justitsminister Søren Pape er forarget over, at forsvarsadvokater deler huer, hættetrøjer og t-shirts ud til dømte kriminelle i fængslerne.

Kendte forsvarsadvokater som Michael Juul-Eriksen og Mette Grith Stage har foræret klienter forskelligt reklametøj med advokatfirmaernes navn og logo på.

Det har skabt debat internt blandt landets advokater. Både advokatkolleger og Kriminalforsorgen har kritiseret reklametøjet, fordi det kan lokke eller presse fanger til at skifte advokat til en af de kendte forsvarsadvokater.

Den kritik tilslutter justitsministeren sig.

- Hvis en bandeleder går rundt i en bestemt t-shirt, så sender det jo et signal om “kom og vær med på det her hold”, og det synes jeg da er betænkeligt, siger han til Radio24syv.

Kritik fra advokatkolleger

Justitsministeren opfordrer Advokatrådet til at gribe ind overfor denne reklamepraksis, og der har også lydt massiv kritik fra advokatkolleger.

Eksempelvis siger Anders Boelskifte, der er formand for Foreningen af Beneficerede Advokater i København, at man kan sammenligne reklametøjet med rygmærker, som ellers er forbudte at bære i de danske fængsler.

- Det er mig fuldstændig ubegribeligt, at Kriminalforsorgen på den ene side forbyder uniformering i form af rygmærker, der signalerer tilhørsforhold til en bestemt gruppe, men samtidig tillader, at de indsatte uniformerer sig med tøj, der viser et tilhørsforhold til et bestemt advokatfirma, siger Anders Boelskifte.

En af de involverede forsvarsadvokater afviser kritikken og kalder debatten "helt ude af proportioner".

- Jeg kunne aldrig drømme om at uddele reklamergaver til klienter, der ikke er mine egne. Det ville være i strid med god advokatskik, siger Mette Grith Stage til TV 2.

Hun henviser til, at advokater har lov at markedsføre deres virksomhed.

- Jeg har aldrig oplevet, at nogen er skiftet til mig for en hue til 30 kroner eller en t-shirt til 100 kroner. Det er en fornærmelse mod de indsattes intelligens at tro, at deres valg af advokat afhænger af en hue eller en t-shirt, lyder det fra Mette Grith Stage. 

 Justitsminister Søren Pape er imidlertid parat til at gribe ind overfor reklametøjet, hvis ikke sagen kan løses internt blandt advokaterne.

- Hvis man uddeler tøj med logo, firmanavne og telefonnumre, så er det jo nok ikke for at være flink, eller fordi ens klient mangler tøj. Så er det jo nok i højere grad for at udstyre en stor, flot bandeleder, der kan gå rundt og reklamere for, hvem man skal ringe til, hvis man er i problemer. For at rekruttere. Og det, synes jeg, er meget problematisk.

- Hvis advokaterne ikke selv kan finde ud af at rydde op, ja, så kender man mig dårligt, hvis man tror, at jeg ikke kan finde på noget, siger Søren Pape til Radio24syv.

Undersøgelse i fængslerne

Kriminalforsorgen vil nu iværksætte en undersøgelse af, hvor udbredt uddelingen af reklametøj og lignende er i fængslerne.

- Helt grundlæggende så er det ikke noget, vi synes skal finde sted. Man skal ikke skifte advokat på grund af reklamematerialer, der bliver uddelt i vores institutioner. Hvis man vil skifte advokat, skal det være på et andet grundlag,siger Una Jensen, der er områdedirektør i Kriminalforsorgen i region Midt- og Nordjylland.

Oversigt

    Oversigt