SDU finder de nye studerende på Facebook

Målrettet indhold skabt af studenterambassadører, fokus på målgruppen af især udenlandske studerende og synergi mellem de cirka 100 Facebook-sider, SDU råder over, har skabt succes på Facebook.

Syddansk Universitet bruger primært Facebook til at tiltrække og fastholde de studerende - ikke mindst de udenlandske.

Alene i år er antallet af udenlandske ansøgere til SDU steget med hele 50 procent.

- Vores fokus med Facebook er helt klart. Vi bruger det primært til at tiltrække studerende og især udenlandske studerende, der for eksempel vil tage en mastergrad i Danmark, siger chefkonsulent og Facebook-ansvarlig Bo Kristiansen fra Syddansk Universitets kommunikationsafdeling og fortsætter:

- Vi driver sider på mere end 15 sprog. Udover de oplagte engelske og tyske sider har vi også sider på blandt andet bulgarsk, græsk og slovakisk. Siderne drives af 30 lønnede studenterambassadører, der agerer idémagere, grafikere, content-producenter, redaktører og oversættere.

Fakta om marketing value

Værdi for fem millioner kroner i marts

I dag har SDU næsten 350.000 fans i alt på siderne, hvoraf ca. 250.000 er unikke fans.

Den engelsksprogede side har alene 190.000 fans. Ifølge Komfos Facebook Marketing Value Index* skabte SDU visninger svarende til en samlet værdi på 5 millioner kroner alene i marts.

- Vores studenterambassadører gør det muligt at drive vores Facebook-satsning uden at sprænge budgetterne. Hvis vi skulle nå potentielle studerende i mange lande med traditionel offline markedsføring, ville det være helt urealistisk for os, siger Bo Kristiansen.

Kommende ansøgere fra udlandet har blandt andet mulighed for at komme i dialog med landsmænd, der allerede studerer på SDU og kan derfor få besvaret en masse spørgsmål af én, der kender alt til mulighederne.

Oversigt

    Oversigt