Thomas' broderier er efterspurgt af Hollywood

Broderidesigner Thomas Sjølander kan mærke, at billedopløsningen på film og dramaserier skrues i vejret. For det giver mere arbejde til ham.

Kameraet zoomer helt ind på skuespillerens hånd, der tager en genstand frem fra en inderlomme. Og takket være den høje billedopløsning i både biografen og stuen, ser man tydeligt de broderede detaljer på jakken.

Alt for tydeligt.

Faktisk så tydeligt, at produktionsselskaberne ikke kan springe over, hvor gærdet er lavest, hvis man skal optage sådan en scene. Kostumerne skal produceres, så detaljerne er helt i orden.

- Jeg er en klar detaljefræser, så det er absolut fint, siger Thomas Sjølander, der udgør Svendborg-virksomheden Sjølander Embroidery.

Han har specialiseret sig i digitalt broderede kostumer til især historiske film. For når man ser en film, der foregår i 1700-tallet, er det vigtigt, at kostumerne ser håndbroderede ud. Men alligevel skal de være designet digitalt, for hvis et kostume går i stykker, skal man have et andet i baghånden, der er fuldstændig magen til. Eller hvis man bruger en stunt-man, skal nøjagtig det samme kostume også produceres til ham.

- De her prøver er fra den kommende film 'Interlude in Prague', fortæller Thomas Sjølander, der tager et par detaljerede broderiprøver med blomster frem. Filmen har premiere i 2017 og er baseret på en turbulent periode i Mozarts liv.

Broderiprøver til den kommende film 'Interlude in Prague'.
Broderiprøver til den kommende film 'Interlude in Prague'.
Foto: Reza Sahraei

Fra deltid til fuldtid

Faktisk har Thomas Sjølander med succes drevet sin virksomhed siden 2004 og leveret broderier til film som Pirates of the Caribbean, Harry Potter og Finding Neverland. Ordrerne har været spændende, men der har alligevel været så langt imellem dem, at han har haft et deltidsjob ved siden af.

Det er slut nu, hvor han kan mærke den stigende efterspørgsel, både fra filmindustrien og fra andre dele af scenekunstens verden. Blandt andet fra den finske nationalopera, der for nylig opførte Alice i Eventyrland.

- Der var jeg så heldig at blive spurgt, om jeg ville lave Røde Dronning og Røde Konge. Det har været et fantastisk projekt, der har kørt næsten et helt år. Det er en meget dygtig amerikansk designer, der hedder Robert Perdziola, og han er meget kritisk og meget krævende. Og det har været rigtig sjovt at blive udfordret på den måde.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den store forskel på kostumer til en teaterscene og til en film er detaljegraden. Derfor er detaljerne på kostumerne til Alice i Eventyrland også gjort større end på filmkostumer.

Sjølander har leveret detaljerede kostumer til to kommende amerikanske spillefilm, der får premiere i hele verden. Men selvom han brænder for at fortælle mere om det, er han bundet af en tavshedsklausul med produktionsselskabet.

- Men jeg er stolt over at være blevet spurgt. Det har været meget spændende, og jeg er spændt på, når de kommer i biografen.

Basen hedder Svendborg

Thomas Sjølander er uddannet fra kostumefirmaet Cosprop i London, og de spændende kunder er internationale filmselskaber. Alligevel føler den fynske broderidesigner sig helt rigtigt placeret med sit firma i en baggård i Svendborg.

Thomas Sjølander.
Thomas Sjølander.
Foto: Reza Sahraei

- Opgaven med at køre sin egen forretning er der, uanset hvor du sidder i verden. Det kan da godt være, det ville være nemmere at sidde i London, men nu har jeg valgt ikke at sidde i London. Og jeg holder meget af at bo på Langeland, være i Svendborg og have min gang på Sydfyn. Så det er sådan, det skal være.

Fra baggården i Svendborg kan Sjølander glæde sig over, at billedopløsningen på filmproduktioner kun vil blive højere i fremtiden. Og dermed stille større og større krav til kostumerne.

- Og så skal det være helt i orden, helt ned i de mindste detaljer, siger han.

Netop hans speciale.

 

 

Oversigt

    Oversigt