Trængsel på motorvej trækker spor af kaos

Borgere langs rute 161 mellem Middelfart og Odense plages af tæt trafik, når kø og uheld spærrer motorvejen over Vestfyn.

Harmonikasammenstød, lange køer og elastikkørsel. Det er hverdagen på motorvejen over Vestfyn. Men det hyppige trafikkaos på motorvejen trækker også sine spor på hovedvejen mellem Odense og Middelfart.

For når trafikken går i stå på motorvejen, trækker bilisterne de trafikale problemer med over på den gamle rute 161, hovedvejen, der løber parallelt med motorvejen fra Middelfart til Odense. 

Og det er til stor gene for borgerne, der bor langs den gamle hovedvej.

- Når der er trafikuheld på motorvejen, så kører de af, og så er det rigtig slemt her. Rigtig slemt, siger Erik Holmegaard.

Han har boet klos op ad rute 161 siden 1995. Men særligt det seneste år er trafikken på hovedvejen steget betragteligt, vurderer han. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Middelfart hårdt ramt

Og det er langs hele rute 161, at de er plaget af den trafik, der kommer, når motorvejen er spærret.

Det fortæller Uffe Høybye, Trafik- og vejchef i Middelfart Kommune. Han kan ikke sige præcis, hvor mange ekstra biler, rute 161 må lægge asfalt til, men: 

- Der er ingen tvivl om, at når der sker uheld på motorvejen, så er der mange, der trækker ind på den gamle hovedvej.

Og det skaber trafikalt kaos.

Derfor gik Middelfart Kommune allerede i 2014 ind i et projekt sammen med Vejdirektoratet. Her forpligtede kommunen sig til at etablere såkaldte omkørseselsruter.

- Sådan så når der sker uheld nede på motorvejen, og folk trækker ud på den gamle hovedvej, så bliver der skiltet til den næste afkørsel. 

Samtidig forpligtede Middelfart Kommune sig ifølge Trafik- og vejchefen til at holde den gamle hovedvej i særligt fin stand.

- Vi har forpligtet os til at holde rute 161 i en særligt god stand, så den har så stor fremkommelighed som overhovedet muligt, så bilerne hurtigts muligt kan komme tilbage på motorvejen, sige Uffe Høybye. 

Assens bygger rundkørsel

Men særligt hårdt ramt er krydset ved afkørsel 55 Aarup nær Grønnemose.

- Folk kan ikke komme på motorvejen. Folk kan ikke komme fra motorvejen. Folk, som gerne vil krydse hovedvejen, det er simpelthen næsten umuligt, siger Lars Christensen, som driver malervirksomhed i Grønnemoses industrikvarter.

I og omkring krydset ved Grønnemose er der så ofte kø, når bilisterne forsøger at undgå motorvejen, at byrådet i Assens netop har besluttet at etablere en tosporet rundkørsel for at lette afviklingen af trafikken. 

- Trængslen på motorvejen lægger automatisk et pres på det omkringliggende vejnet i både Middelfart og Assens Kommune. Og det påhviler jo os som kommune at vedligeholde det vejnet, siger Søren Steen Andersen (V).

Han er træt af, at det er nødvendigt, for i virkeligheden løser Assens Kommune på den måde en opgave, som folketingspolitikerne skulle have løst, mener han.

- Men hvis vi kan se, at der er en motorvej i enden af det her, så er vi også godt tilfreds, så vil vi også godt være med til at tage vores del af ansvaret. Men vi vil ikke være med til, at vi ingenting hører, og der ingenting sker, mens Vestfyn lige så stille sander til helt til Odense, lyder det fra borgmesteren.

Byrådet har afsat 8,8 millioner kroner til rundkørslen. Men kan det være rigtigt, at en kommunekasse skal have udgifter til at håndtere trafik, som burde afvikles på en statsvej? Nej, lyder svaret fra hovedvejen ved Grønnemose.

- Der burde være midler og ressourcer til at udvide til tre spor, siger René Lindhardt, som bor og arbejder ved den trafikplagede rute 161.

Hos Erik Holmegaard lidt længere ude ad hovedvejen er svaret det samme. Han venter stadig på den dag, motorvejen får tre spor hele vejen til Odense.

- Åh, det bliver dejligt.

Oversigt

    Oversigt