Udbud slutter: Forkortet eller forsinket letbane kan blive resultat

To års forsinkelse, færre stationer og en kortere letbane. Det kan blive konsekvenserne for Odense Letbane, når udbudsrunden slutter fredag.

En forkortet letbane med færre stationer, der først åbner i 2022 er worst-case-scenario, hvis buddene på Odense Letbane ikke matcher letbanens budget på 3,1 milliarder kroner. Det viser en dokumenter hos Transportministeriet, som TV 2/Fyn har fået aktindsigt i.

Fredag er sidste dag i udbudsrunden til opførelsen og anlægget af Odense Letbane. Her slutter den såkaldte BAFO-runde, der står for best and final-offer. Her skal de endelige bud ligge klar på den 14,5 kilometer lange letbane fra Hjallese til Tarup .

Forskellige scenarier kan komme i spil
TV 2/Fyn har fået aktindsigt i en lang række interne mails, rapporter og mødereferater mellem Transportministeriet og Odense Letbane. Dokumenterne viser blandt andet, at der kan komme forskellige scenarier i spil efter selskaber som blandt andet Siemens, Skoda, Stadler og Aarsleff Rail har givet deres bud på, hvad det vil koste at anlægge og indkøbe togsæt til Odense Letbane.

Projektet kan ende i tre scenarier.

Scenarie A:
Prisniveauet på buddene ligger indenfor Odense Letbanes budget. Det betyder, at letbanen ikke bliver forsinket, men kan køre på 14,5 kilometer skinner fra Hjallese til Tarup fra 2020, som det er planlagt.

Scenarie B:
Prisniveauet på buddene ligger højere, derfor må bidragsyderne og Odense Kommune søge om at gøre brug af en “reserve-buffer”, der er indregnet i budgettet for letbanen. Dette skal dog ske i samarbejde mellem bidragsyderne og transportministeriet.

Scenarie C:
Her er buddene for høje i forhold til budgettet på 3,1 milliarder kroner. Derfor kan det være nødvendigt, at enten Staten, Region Syddanmark eller Odense Kommune skyder flere penge i budgettet, ellers skal der spares på letbanen.  

Der er udarbejdet et sparekatalog for letbanen, som kan komme i spil i det videre arbejde med projektet.

Sparekataloget rummer blandt andet :

  • En forsinkelse af letbanen på et til to år, hvis der skal bruges ekstra tid på en ny udbudsrunde og en eventuel længere anlægstid. Lige nu er letbanen sat til at skulle åbne i slutningen af 2020.

  • Ved at afkorte linjen ved ydrestationerne i Tarup eller i Hjallese. f.eks. forkortelse af letbanen på 4,5 kilometer fra Tarup til Odense Banegård

  • Ved at fjerne eller udskyde stationerne Svendsgade, L.A. Ringsvej og SDU Syd

  • Derudover kan der også spares på stationerne ved at afkorte dem fra 40 meter til 30 meter.

Hemmelig budrunde
Når de endelige bud på letbanen ligger klar fredag, så afsluttes udbudsrunden, der har været cirka et år undervejs. I denne periode har Odense Letbane løbende været i dialog med selskaberne bag buddene. Disse tal er dog fortrolige for offentligheden, så det konkrete prisniveau på buddene har ikke været mulige at få indsigt i.

Men de første tilbud på skinner og tog til Odense matchede tilsyneladende ikke budgettet. Det skrev Odense Letbane i en pressemeddelelse i 2016.

- Det er ikke usædvanligt, at de første priser er overvejende høje og præget af meget stor spredning, så vi tager det roligt og ser frem til det kommende års afklaringsforløb. Priserne vil efter alt at dømme falde, sagde administrerende direktør i Odense Letbane Mogens Hagelskjær sidste år.

Det viser de interne dokumenter også, selvom prisniveauet ikke optræder, så omtales det som værende for højt flere steder. Dog er anlægs- og indkøbsprocessen gået fra scenarie C til scenarie B i løbet af det seneste år.

Det er dog ikke muligt at sige, om opførslen af Odense Letbanen bliver på budgettet eller skal igennem en besparelsesproces før de endelige bud bliver tilgængelig for offentligheden i slutningen af april, hvor der efter tidsplanen skal skrives kontrakter med de selskaber, der skal sørge for at få skinner i jorden og letbanetog igennem byen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra administrerende direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskjær, da han på nuværende tidspunkt ikke vil udtale sig om økonomi og udbudsprocessen.

Oversigt

    Oversigt