Kunstig intelligens for alle
Leder af projektet er robotforsker, professor Henrik Hautop Lund fra Mærsk Instituttet på Syddansk Universitet. Han har i flere år forsket i moderne kunstig intelligens, og i det næste halvandet år vil han stå i spidsen for et udviklingsarbejde, der involverer danske spidskompetencer inden for legeforskning, robotteknologi og moderne kunstig intelligens.
- Vi skal benytte den moderne kunstige intelligens til at udvikle store fysiske computerspil, der automatisk tilpasser sig brugerne, hvad enten der er tale om en 100 kilo tung teenager, en femårig pige, en bevægelseshæmmet eller en bedsteforælder på 65 år, siger Henrik Hautop Lund
Robotteknologi skal afhjælpe fedme
Projektet vil blandt andet arbejde med ambient Playware, hvor man ved hjælp af intelligent teknologi opbygger omgivelser, som kan danne leg og spil på samme måde, som en computer indeholder teknologi, der kan danne computerspil.
Omgivelserne kan f.eks. være et central torv i bymiljøet, der således omdannes til en legende plads med fysiske udfordringer. Det er forventningen, at et Playware-miljø kan starte og motivere til fysisk leg og bevægelse, hvilket kan have en hjælpende effekt på den globale fedme-epidemi