I det fynske folks tjeneste

300 SDU-studerende udfordres fra dag ét

Når de kommende erhvervsøkonomistuderende møder på SDU, står den på konkret opgaveløsning fra dag ét.

Det er slut med rundbold og sociale hyggelege, når de nye studerende begynder på erhvervsøkonomi på Syddansk Universitet i Odense.

Erhvervsøkonomi på Syddansk Universitet lancerer et nyt og anderledes intro-forløb.

Nye studerende bliver bedt om at udvikle konkrete forretningsideer, som kan skabe vækst i deres nye studieby.

De 300 erhvervsøkonomistuderende skal hverken quizze, spille rundbold eller deltage i andre bløde hygge-aktiviteter, som kan ryste dem sammen socialt.

Fra dag ét bliver de bedt om at udvikle forretningsideer, som kan være med til at skabe vækst i deres nye studieby.

- Vi vil gerne have, at de fra starten bliver gode til at tænke i nye baner, handle kreativt - og dermed bidrage til nye forretningsmuligheder, som kan skabe job til dem selv og andre, siger projektleder Henrik Brændstrup fra universitetets iværksætternetværk IDEA House.

Derfor vil de studerende allerede på mandag få en konkret udfordring, som de skal løse i små teams i løbet af den første uge.

Og om fredagen vil en dommerkomité vurdere resultaterne og kåre de bedste forretningsideer.

Liv i nye bydele

Udfordringen stilles i samarbejde med Odense Kommune, så borgmester Anker Boye (S) mødes mandag formiddag med de nye studerende og fortæller dem om de store udfordringer Odense står over for i de kommende år.

- Vi vil gerne have input fra de studerende om, hvordan man skaber liv omkring byens nye områder. Der skal bygges i centrum, hvor den store firsporede Thomas B. Thriges Gade skal omdannes til en ny bydel med boliger og erhverv. Der udbygges også på havnen og i den nye Cortex Park. Og senere - når det nye OUH står klart - er hele nuværende sygehusområde i spil, siger Henrik Brændstrup og tilføjer:

- Derfor er der brug for rigtig mange gode forretningsideer, og alt kan have interesse - lige fra danseinstitutter til import af fødevarer fra Indonesien. Måske vil nogle af de studerende få så brugbare ideer, at de selv vælger at arbejde videre med dem, mens de studerer.

De studerende skal under intro-forløbet ikke blot finde den gode idé og lære at tænke innovativt.

De skal også undersøge, om der er et marked for ideen og påbegynde udviklingen af en forretningsplan, som afdækker, om virksomheden vil kunne løbe rundt økonomisk.

Ved du noget? Så send os et tip