3500 kommunalt ansatte til kursus i borgersamtaler

Samtlige medarbejdere ved ældre- og handicapområdet i Odense Kommune bliver til næste år sendt på kursus i lære at forstå borgernes ønsker og drømme.

Det er sosu-assistenter, ergoterapeuter, socialrådgivere, sygeplejersker og flere andre faggrupper, der nu skal gennemgå kurset "den motiverende samtale". Målet er, at personale med kontakt til borgerne skal blive bedre til at finde ind til kernen i det, folk går og drømmer om.

- Vi vil vide, hvad de borgere, vi møder, har af mål og drømme for deres liv, så vi er helt sikre på, at de forløb, vi sætter i gang, kan støtte borgerne i at komme videre med et meningsfuldt og selvstændigt liv. For alle borgere skal have mulighed for at forfølge deres mål og drømme, uanset hvilken medarbejder de møder, siger Helene Bækmark, direktør i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune.

Allerede nu har enkelte medarbejdere gennemgået kurset.

- Den vildeste oplevelse, jeg har haft med "den motiverende samtale" var en ældre kvinde, der ringede ind. Hun kunne ifølge sig selv ikke noget som helst, og jeg tænkte straks plejehjem. Men ved at bruge det nye samtaleværktøj, kom jeg ind på livet af hende, og det viste sig, at hun faktisk bare skulle have noget midlertidig hjælp, til hun blev stærk nok til igen at klare sig selv derhjemme, siger Charlotte Lyndorff, borgerrådgiver på ældre- og handicapområdet i Odense Kommune, der har gennemgået kurset.

Oversigt

    Oversigt