I det fynske folks tjeneste

40 millioner til ny færgerute til Ærø

Planerne om en ny grøn færgerute mellem Marstal og Rudkøbing er rykket et godt stykke nærmere. En investeringsfond og en vestjysk bank vil investere 40 millioner kroner i ruten.

Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkjøbing Landbobank har netop givet tilsagn om finansiering for omkring 20 millioner kroner hver til den kommende hybridfærge på rute mellem Marstal og Rudkøbing. ÆrøXpressen, der står bag færgen, forventer, at færgen kan være i drift allerede i foråret 2019.

Færgen vil blive en nybygget katamaranfærge med hybriddrift. I 25 procent af den samlede sejltid vil færgen sejle på el. Det svarer til en årlig CO2-besparelse på omkring 333 tons.

Planen er, at færgen skal være 100 procent eldrevet om ti år.

- ÆrøXpressen bliver et godt bidrag til den danske flåde af grønne færger. Der er stort potentiale for grøn omstilling i den danske maritime sektor, og vi er glade for at kunne bidrage til, at den nye Ærø-færge kan realiseres, siger Michael Zöllner, erhvervskundedirektør i Danmarks Grønne Investeringsfond, i en pressemeddelelse.

Læs også Duel om ny færgerute: En mulighed eller en trussel

- Vi er glade for at deltage i finansieringen af ÆrøXpressen, både på grund af den grønne effekt og den positive indvirkning på lokalområdet, som færgen vil medføre, siger Kim Vestergaard, erhvervschef i Ringkjøbing Landbobank.

Vil sælge aktier

ÆrøXpressen kan nu sætte gang i næste skridt. Den resterende kapital skal findes gennem aktier til privatpersoner. Her skal rejses 7,4 millioner kroner.

- Den kommende færge får stor betydning for Ærøs udvikling. De nuværende færger er presset på kapaciteten, og overførselstal for både biler og passagerer er steget kraftigt efter indførelse af ”Landevejsprincippet”, som har fået billetpriserne på alle danske øfærger til at falde, siger Søren Vestergaard fra ÆrøXpressen.

Danske Færger A/S, i daglig tale kaldet Færgen, skal stå for driften. Færgen driver blandt andet AlsFærgen og LangelandFærgen

Der forhandles i øjeblikket med flere værfter om bygningen af færgen.
 

Om hybridfærgen

  • Hybridfærgen skal sejle på el i havnenære områder, hvilket direkte medfører en dieselreduktion på ca. 25 procent i forhold til almindelig færgedrift. Ladestationer til færgens batterikapacitet bliver installeret på kajen ved begge havneanløb.
  • Strømforsyningen i Marstal allokeres fra forsyningsnettet på Ærø, som modtager lokal vindmøllestrøm.
  • Rådgivende ingeniør på projektet har beregnet en årlig CO2 besparelse på ca. 333 tons ved 25 procent eldrift, og har samtidig påpeget væsentlige positive miljøpåvirkninger som reduceret støj, NOx og partikeludledning.
Kilde: Danmarks Grønne Investeringsfond