I det fynske folks tjeneste

Advarer mod reklamesøjle: Drastisk forringelse af sikkerheden

En planlagt 40 meter høj, lysende reklamepylon tæt på Fynske Motorvej vil få opmærksomheden væk fra trafikken, mener FDM.

En lysende 40 meter høj reklamesøjle skal stå i vejkanten af den Fynske Motorvej ved afkørsel 50, som er én af Odenses motorvejsafkørsler. 

Det har byrådet i Odense besluttet i slutningen af oktober.

Men er reklamepylonen vigtigere end trafiksikkerheden?

Læs også Lysende reklamepylon bliver 20 meter lavere efter protester

Sådan lyder spørgsmålet fra foreningen FDM (Forenede Danske Motorejere), der mener, at den lysende reklamepylon kan forringe trafiksikkerheden på motorvejen. 

- Man ved fra studier på området, at lysende reklamer er en dårlig idé, for det tager bilisternes opmærksomhed væk fra vejen og flytter den over på reklamerne, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM tirsdag til TV 2/ Fyn. 

Han fortæller, at Vejdirektoratet har lavet nogle vejledninger om, hvad man skal tænke over, når man som myndighed opsætter reklamer.

- De siger blandt andet, at man skal lade være med at opsætte dem ved veje med meget trafik, med trafik, der kører hurtigt, med trafik, der fletter ind og ud mellem hinanden, og man skal helst lade være med at lave dem særligt store, og de skal heller ikke være oplyste, siger Dennis Lange og fortsætter:

00:15 Luk video

- Den her Pylon, den tikker negativt ud på alle de her kriterier. Så vi er bekymret for, at det reelt kommer til at betyde en drastisk forringelse af trafiksikkerheden på den her strækning af motorvejen. 

Og det overrasker da også FDM's juridiske konsulent, at By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune ikke har lyttet til de mange indsigelser som både FDM og en del andre har gjort. 

 

I alt 17 personer, virksomheder eller myndigheder gjorde indsigelser i høringsfasen, og langt de fleste indsigelser handlede om reklamesøjlen.

- Men vi må jo konstatere, at man i byrådet har valgt at være ligeglad med den kritik. I hvert fald har man vedtaget det uanset hvad. Man har dog skåret det ned fra at være en pylon på 50 meter til at være 40 meter. Men for at være helt ærlig så gør det ikke den store forskel. En 40 meter høj søjle oplyst ved siden af motorvejen er stadig en stor installation, som helt klart vil stjæle opmærksomhed, siger Dennis Lange. 

Anders W. Bertelsen (S), der er medlem af By- og Kulturudvalget i Odense, fortæller, at de har taget alle indsigelserne med i overvejelserne.

 

- Vi har naturligvis læst alle indsigelserne og vejet for og imod. Vi mener, at det er en meget slank konstruktion og at den ikke vil være særlig stødende for øjet, siger han. 

- Højden på 40 meter er et kompromis. Initiativtagerne foreslog 50 meter, og vi er så landet på, at søjlen må være på samme højde som den nærliggende COOP-bygning.

Han er ikke i tvivl om, at reklamesøjlen kan komme til at få konsekvenser for bilisterne på Fynske Motorvej, når trafikken skal konkurrere med en reklamesøjle om bilisternes opmærksomhed.

- Det er helt sikkert kommunens idé, at folk skal lægge mærke til den (red. reklamesøjlen) og kigge på den. Det er folk på motorvejen, som gerne skulle holde øje med trafikken i stedet for, siger Dennis Lange til TV 2/ Fyn.

- Et splitsekund, så ser du ikke ham foran, der laver en katastrofeopbremsning, og så har vi ulykkerne. 

Men medlemmet af By- og Kulturudvalget i Odense er ikke enig. 

- Der står allerede søjler i Trekantsområdet og ved Nyborg, og mig bekendt har det ikke resulteret i ekstra ulykker, siger Anders W. Bertelsen.

Et splitsekund, så ser du ikke ham foran, der laver en katastrofeopbremsning, og så har vi ulykkerne.

Dennis Lange, juridisk konsulent hos FDM

Pylonen, som skal bygges ved motorvejens afkørsel 50 syd, skal blandt andet reklamere for de virksomheder, der etablerer sig i området. Det er ejerne af Odense Erhvervspark, Niels Thorborg og Jens Belling, som vil opstille søjlen. 

Udover at reklamere for virksomhederne i området, skal pylonen også være med til at markere, at Odense er en storby.

- Motorvejen går jo uden om Odense, og det kan være svært at få øje på byen. Derfor synes vi, at det er godt med et markant vartegn, der viser, at nu er man i Odense, siger Anders W. Bertelsen til TV 2 /Fyn. 

Foreningen FDM er ikke i tvivl om, hvad målet er:

- Vi vil gerne have, at de omgør beslutningen. At de lige træder et skridt tilbage og vurderer, om det ikke er bedre at opretholde trafiksikkerheden på den fynske mortorvej. Og ikke lader det være vigtigere, at man får sat en reklame op for de her virksomheder. 

Se hele interviewet med Dennis Lange her under: 

04:23 Luk video