I det fynske folks tjeneste

Ændret undervisning sikrer flere unge uddannelse

00:25

Video: Ole Holbech

Hvis ungdomsuddannelserne ændrer undervisningsformen, kan det det få flere unge til at gennemføre uddannelsen. Det viser erfaringer fra Kold College.

En ny rapport fra Undervisningeministeriets FastholdelsesTaskforce viser, at erhvervsskolerne kan mindske frafaldet, hvis lærerne sikrer en helhed i undervisningen.

En af de uddannelsesinstitutioner, der har været med i projektet, er Kold College i Odense.

Skulle afholde uddannelsesmesse

Underviserne på Kold College valgte, at eleverne skulle planlægge og afholde en uddannelsesmesse for folkeskoleelever i 7. og 8. klasse, deres vejledere, forældre og virksomheder.

Ideen var at give eleverne indsigt i, hvorfor det er vigtigt at mestre både brede kompetencer og stærkt faglige kompetencer inden for levnedsmiddelbranchen.

Forløbet var bygget op, så eleverne fik mulighed for at arbejde med, hvordan forskellige fag på uddannelsen har en naturlig sammenhæng med det erhverv, de uddanner sig til.  Herunder også hvorfor danskfaget er vigtigt, hvis man gerne vil formidle noget til andre.

- Det at opleve, at den danskfaglighed, som måske før var koncentreret om stileskrivning eller læse noveller, nu i stedet er at formidle, at de skal sælge et produkt, det satte nogle nye krav til dem, og de fandt ud af, at det, de lærte, faktisk havde en betydning, fortæller uddannelsesleder Michael Edsen-Johansen fra Kold College.

01:50 Luk video

Fakta om FastholdelsesTaskforcen

FastholdelsesTaskforcen påbegyndte i 2014 samarbejdet med otte erhvervsskoler.

Ca. 77 lærere, tovholdere og ledere har været tilmeldt kompetenceudviklingen, der har haft en varighed på ca. 12 måneder.
 
Effektanalysen viser:
• at FastholdelsesTaskforcens indsats med Helhedsorienteret undervisning har en signifikant positiv effekt på fastholdelsen af elever inden for de første 90 dage af grundforløbet. Opgjort i procent ses det, at indsatsen har bevirket en stigning i fastholdelse mellem 3 og 10 pct.
• at fastholdelseseffekten er den samme for elever i taskforcens målgruppe som for elever på erhvervsuddannelsernes grundforløb generelt.
 
Virkningsevalueringen viser:
• at det pædagogiske værktøj Helhedsorienteret undervisning er implementeret på skolerne. Opfattelsen af, hvad der er kerneindholdet i værktøjet, varierer dog skolerne imellem.
• at Helhedsorienteret undervisning i lidt forskellige udformninger indgår som et væsentligt element i lærernes undervisning.
Kilde: Undervisningsministeriet

 

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.