Ændret undervisning sikrer flere unge uddannelse

Hvis ungdomsuddannelserne ændrer undervisningsformen, kan det det få flere unge til at gennemføre uddannelsen. Det viser erfaringer fra Kold College.

En ny rapport fra Undervisningeministeriets FastholdelsesTaskforce viser, at erhvervsskolerne kan mindske frafaldet, hvis lærerne sikrer en helhed i undervisningen.

En af de uddannelsesinstitutioner, der har været med i projektet, er Kold College i Odense.

Skulle afholde uddannelsesmesse

Underviserne på Kold College valgte, at eleverne skulle planlægge og afholde en uddannelsesmesse for folkeskoleelever i 7. og 8. klasse, deres vejledere, forældre og virksomheder.

Ideen var at give eleverne indsigt i, hvorfor det er vigtigt at mestre både brede kompetencer og stærkt faglige kompetencer inden for levnedsmiddelbranchen.

Forløbet var bygget op, så eleverne fik mulighed for at arbejde med, hvordan forskellige fag på uddannelsen har en naturlig sammenhæng med det erhverv, de uddanner sig til.  Herunder også hvorfor danskfaget er vigtigt, hvis man gerne vil formidle noget til andre.

- Det at opleve, at den danskfaglighed, som måske før var koncentreret om stileskrivning eller læse noveller, nu i stedet er at formidle, at de skal sælge et produkt, det satte nogle nye krav til dem, og de fandt ud af, at det, de lærte, faktisk havde en betydning, fortæller uddannelsesleder Michael Edsen-Johansen fra Kold College.

 

Fakta om FastholdelsesTaskforcen

 

Oversigt

    Oversigt