Ærø-bryggeri: Indtjening lige til øllet

Rise Bryggeri mistede indtjening, men har stor lokal opbakning og opruster på salgssiden.

Rise Bryggeri på Ærø er noget helt specielt. Ikke alene er det ledet af to kvinder, Janni Bidstrup og Nina Folmer.

Men det har også fået balance i økonomien trods et år præget af hård konkurrence blandt mikrobryggerierne.

2016 var lige til øllet, viser det netop offentliggjorte 2016-regnskab.

Et overskud på godt 3000 kroner var 178.000 kroner ringere end i 2015, men til gengæld fik bryggeriet rettet op på den negative egenkapital, da bryggeriets storaktionær Christopher Seidenfaden konverterede den gæld på 9,5 millioner kroner, han havde til gode i Rise Bryggeriet, til aktier, så egenkapitalen nu er i plus med 1,9 millioner kroner.

Rise-bryggeriet oplevede en nedgang i salget til sin største kunde. Til gengæld blev salget igennem Best Selection af økologiske øl til hoteller, restaurationer og specialbutikker øget med 4,5 procent.

Og så kan man ikke klage på ærøboernes opbakning.

Salget på Ærø blev øget med 30 procent i 2016, og der er blevet solgt 18.000 liter fadøl - primært på Ærø!

Desuden er bryggeriet blevet leverandør af urt til den nystartede whisky-produktion på øen.

Men øl-glade mennesker valfarter også udenøs fra til Rise.

Salget i bryggeriets butik og restaurant steg med næsten 20 procent i 2016 - hvilket blandt andet skyldes nedsatte færgepriser.

Således måtte bryggeriet ekstraordinært holde åbent for gæster i september måned.

Og så har bryggeriet også oplevet fremgang på de mindre stærke øltyper.

Ærø Gylden Pale Ale vandt forbrugernes konkurrence i Fakta og er nu blevet fast hyldevare hos Coop.

2016 er blevet brugt til at trimme både økonomi og personale-samarbejdet, og der er blevet ansat yderligere en sælger til at fortælle om den gode ærøske øl på fastlandet.

Rise Bryggeri satser også på en udvidelse af den økologiske serie med en gylden og stout i 2017.

 

 

 

 

Oversigt

    Oversigt