I det fynske folks tjeneste

Aftale på plads: Støjplagede odenseanere får millioner

Fra 1. januar bliver det billigere at køre over Storebælt. Motorvejen vil være tre-sporet i 2022, og det støjplagede Odense syd for motorvejen får millioner.

Den vestfynske motorvej vil i 2022 være tre-sporet.

Regeringen netop har indgået den endelige aftale med Dansk Folkeparti om udmøntningen af lavere takster på Storebæltsbroen og udvidelsen af motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense V fra fire til seks spor.

Dertil kommer en aftale om støjreducerende tiltag på motorvejen syd om Odense.

Således vil første del af aftalen om at sænke prisen over Storebælt med 25 procent ske fra 1. januar. Her bliver det med et slag 15 procent billigere at indløse en tur over den 18 kilometer lange forbindelse mellem Fyn og Sjælland.

Per 1. januar 2023 nedsættes taksten yderligere til en samlet takstnedsættelse på 25 procent.

I aftalen er der afsat 2,4 milliarder kroner til udvidelsen af E 20 Fynske Motorvej mellem Nr. Aaby og Odense Vest, som vil stå klar i 2022. 

A/S Storebælt, som ejer og driver Storebæltsbroen, bidrager med godt 2,1 milliarder kroner. Sammen med takstnedsættelserne betyder det, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen forlænges med fem år til 2034.

Aftalen kommer også støjplagede odenseanere tilgode. Der er nemlig afsat 25 millioner kroner til støjreducerende tiltag på motorvejen syd om Odense. Desuden fremrykkes udskiftningen af det støjreducerende slidlag til 2018.

Fakta om støjreducering

- Udmøntning af tilskud til facadeisolering til boliger på strækningen
- Forhøjelse af eksisterende støjvolde på strækningen
- Andre støjreducerende tiltag

Læs også Fynsk erhverv: Langt sejt træk har båret frugt