Straffet for mangelfuld togdrift - nu reagerer Arriva

Lange leveringstider på værkstedet og sygefravær hos personalet er ifølge Arriva blandt årsagerne til, at for mange tog på Svendborgbanen er forsinkede eller bliver aflyst.

Trafikselskabet Arriva, der driver Svendborgbanen, skal betale næsten en halv million kroner i bod på grund af mangelfuld togdrift mellem Odense og Svendborg hen over sommeren.

Det ærgrer kommunikationschef Thomas Fog-Petersen, at Svendborgbanen i sommer har været ramt af så mange forsinkelser og aflysninger.

- Vi er selvfølgelig ikke tilfredse med den performance, som vi har leveret de seneste tre måneder, siger Thomas Fog-Petersen.

- Der er ikke noget, vi er mere kede af, end når vi ikke kan levere en ydelse til kunderne, som de kan være tilfredse med, og som vi kan være stolte af. Kunderne skal frem til tiden, og det har vi lige nu nogle problemer med at leve op til, fortsætter han.

Minister: Jeg ser med alvor på driften

Ifølge kontrakten med Arriva skal operatørpunktligheden samlet set være på 95,8 procent eller bedre. Det har dog ikke været tilfældet siden april.

Hvad er operatørpunktlighed?

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har derfor indkaldt Arriva til et møde, som har til formål at forbedre forholdene for passagererne på Svendborgbanen.

- Jeg ser med stor alvor på den aktuelle drift på Svendborgbanen og forventer, at Arriva ved det planlagte møde med forligskredsen redegør for, hvordan de vil rette op på punktligheden, siger Benny Engelbrecht.

Arriva forklarer: Derfor er togene forsinkede

Ifølge Arriva er der flere årsager til, at togdriften på Svendborgbanen ikke har været optimal.

- Materiellet performer dårligere end forventet, hvilket har presset begge vores værksteder. Derudover har vi været ramt af ekstraordinær lange leveringstider på reservedele på grund af corona, siger Thomas Fog-Petersen.

Skærmbillede 2021-09-23 kl. 10.03.16

- Når vi oplever fravær hos personalet – det kan være på grund af sygdom, grounding eller uddannelse - så er det i den nye togkontrakt sværere end tidligere at erstatte en fører. Det skyldes, at en lokomotivfører både skal være uddannet i rette togtype, strækning og signalsystem, forklarer kommunikationschefen.

Løsning på problemerne på skinner

Selv om Arriva efter flere måneders mangelfuld togdrift ikke kan sætte en præcis dato på, hvornår problemerne på strækningen bliver løst, forsikrer trafikselskabet, at der bliver arbejdet på sagen.

- Vi har en klar plan for, hvordan vi kommer tilbage til at kunne levere en mere stabil drift. Mange initiativer er igangsat – allerede i foråret ansatte vi blandt andre flere håndværkere på begge værksteder og lokomotivfører – og vi er i gang med at ansætte yderligere, siger Thomas Fog-Petersen.

Ud over Arriva er en ekspertgruppe omkring Svendborgbanen samt repræsentanter for pendlerne på strækningen indkaldt til et møde i håb om at finde en fælles forståelse af situationen.

Arriva overtog driften af Svendborgbanen fra DSB i slutningen af 2020 og har den som udgangspunkt frem til 2028.