I det fynske folks tjeneste

Fynsk dagbladsgigant taber næsten 100 millioner

00:26

Jysk Fynske Medier, der blandt andet står bag Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis er kommet ud af 2016 med et underskud på 99,5 millioner kroner før skat. Video: Morten Grundholm

Jysk Fynske Medier, der blandt andet står bag Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis er kommet ud af 2016 med et underskud på 99,5 millioner kroner før skat.

Foto: Morten Grundholm

Foto: Morten Grundholm

Foto: Morten Grundholm

Jysk Fynske Medier, der blandt andet står bag Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis er kommet ud af 2016 med et underskud på 99,5 millioner kroner før skat. Foto: Morten Grundholm

Foto: Morten Grundholm

1 af 7

Koncernen bag de to fynske dagblade Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis har netop offentliggjort sit regnskab for 2016. Det viser et underskud på 99,5 millioner kroner før skat.

- Det er langtfra tilfredsstillende.

Det er administrerende direktør, Jesper Roseners, umiddelbare reaktion, efter Jysk Fynske Medier er kommet ud af 2016 med et underskud på 99,5 millioner kroner før skat. 

Læs også Fyringer: Jysk Fynske Medier skal spare 140 millioner

Jysk Fynske Medier blev stiftet 1. januar 2015 og er en fusion mellem en række fynske og jyske mediehuse, der blandt andet tæller dagbladene som Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Jyske Vestkysten og Aarhus Stiftstidende.

Sidste år havde Jysk Fynske Medier et underskud på 11 millioner kroner før skat. Dengang troede ledelsen på, at 2016 ville give overskud, men den vej skulle det altså ikke gå.

Men der er ifølge Jesper Rosener flere gode grunde til det massive underskud.

 Fusionen har været dyrere end forventet. Allerede tidligt i 2016 fandt vi ud af, at det ville blive svært at nå vores budgetter for 2016, derfor iværksatte vi en spareplan.

Jesper Rosener, administrerende direktør, Jysk Fynske Medier.

For det første er annoncemarkedet faldet. Det samme er antallet af abonnenter på koncernens dagblade, samtidig er det svært at få læserne til at betale for journalistik på nettet.

- Printmarkedet er udfordret. Det er det til dels på annoncemarkedet, men det er det bestemt også på abonnementsforretningen. Når vi taler om, hvor omsætningen falder mest, så er det helt klart på annoncemarkedet.

Men etableringen af Jysk Fynske Medier har også været dyr. 

Læs også Mediehus får grønt lys og bliver landets tredjestørste

- Fusionen har været dyrere end forventet. Allerede tidligt i 2016 fandt vi ud af, at det ville blive svært at nå vores budgetter for 2016, derfor iværksatte vi en spareplan, siger Jesper Rosener.

Fusionen har blandt andet betyder, at annonceomsætningen er faldet mere end markedet. Med andre ord: Jysk Fynske Medier har ikke formået at plukke alle tilgængelige frugter.

- Det skyldes omlægning af vores tilgang til markederne. Det har været en stor forandring for vores annoncesælgere. Og det er svært at være leder for medarbejdere, der gennemlever så store forandringer, som de har gennemlevet i 2016. Der har vi i direktionen ikke været dygtige nok ledelsesmæssigt, siger Jesper Rosener.

Tror på overskud næste år

Jesper Rosener sætter nu sin lid til den store spareplan.

Jysk Fynske Medier nedlagde blandt andet 200 stillinger sidste år. Det gav en besparelse på 90 millioner kroner. Samlet set har koncernen ifølge sit regnskab fundet 140 millioner kroner.

Men størstedelen af de besparelser kommer først til at slå igennem i regnskabet for 2017, forklarer Jesper Rosener. Derfor det store underskud i år.

- Det er blandt andet de mange medarbejdere, vi har måttet sige farvel til, som koster lønninger ind i 2017. De udgifter har vi valgt at udgiftsføre i 2016. Og det har medvirket til det negative resultat. Og derfor får spareplanen først fuld effekt fra 1. januar i år.

Jesper Rosener, administrerende direktør, Jysk Fynske Medier.

- I totale tal har vi forbedret vores drift med 140 millioner. Men det, som det koster at gennemføre spareplanen, det har vi udgiftsført i 2016, siger Jesper Rosener og uddyber:

- Det er blandt andet de mange medarbejdere, vi har måttet sige farvel til, som koster lønninger ind i 2017. De udgifter har vi valgt at udgiftsføre i 2016. Og det har medvirket til det negative resultat. Og derfor får spareplanen først fuld effekt fra 1. januar i år, siger Jesper Rosener.

Derfor tror Jesper Rosener også på overskud næste år.

- Vi står stærkere end nogensinde før. Det at fusionen er gennemført og opkøbet af Midtjyske Medier betyder, at vi i dag er blevet en koncern med næsten to milliarder i omsætning. Og det gør, at vi har en styrke, at det her projekt vil være levedygtigt i mange år endnu, siger Jesper Rosener.

Jysk Fynske Medier

  • Jysk Fynske Medier omsatte i 2016 for 1,8 milliarder kroner.
  • Koncernen kom ud af 2016 med et underskud på 99,5 millioner kroner før skat.
  • Beskæftiger godt 1.700 ansatte.
  • Består af 13 dagblade, 64 ugeaviser og 4 radiostationer.
  • Modtog sidste år 76 millioner kroner i mediestøtte.

 

Ved du noget? Så send os et tip