Et kig på By- og Kulturudvalgets dagsorden til tirsdag viser, at der skal ske ting og sager med Odense Banegård Center. Det foreslår By- og Kulturforvaltningen i hvert fald.
Det er indførslen af timemodellen i togtrafikken, Odense Letbane og en opgradering af bustrafikken på hele Fyn, som får passagerertallet til at stige med 50 procent frem mod 2030
- Store arrangementer som Thomas Tog med 15.000 årlige gæster og Hogwart-expressen i Harry Potterdagene vil ikke kunne afvikles
Udover at Odense Banegård Center skal omdøbes til Fyns Hovedbanegård, så er der planer om at lave enten en vendeterminal for bustrafikken eller en gennemkørselsterminal for busserne på banegårdens bagside - eller nordside.
Gennemkørselsterminalen skal gå over jernbanen og ned igennem Kottesgade. Se tegningen her.
Og det er den sidste ide, som banegårdens naboer - VUC og Danmarks Jernbanemusuem er modstander af.
Jernbanemuseet frygter, at en gennemkørselsterminal vil true museets fremtidige drift.
- Store arrangementer som Thomas Tog med 15.000 årlige gæster og Hogwart-expressen i Harry Potterdagene vil ikke kunne afvikles, lyder det i et høringssvar fra museets direktør Henrik Harnow.
Og hos HF & VUC Fyn ser man heller ikke frem til flere busser.
- I gennemsnit kommer der til at køre 20 busser i timen på et sted, hvor tusindvis af bløde trafikanter færdes i dagtimerne. Det er en dårlig ide, siger Stig Holmelund Jarbøl, VUC' Fyns rektor til P4 Fyn.
By- og Kulturudvalget mødes tirsdag den 9. februar for at drøfte fordele og ulemper ved fx en gennemkørselsterminal.