Bispekandidater klar til at indrykke reklame-annoncer

De fire opstillede bispekandidater på Fyn er alle positive, når det handler om at indrykke annoncer i aviser og TV.

Torsdag aften var der debatmøde mellem de fire opstillede bispekandidater, og her var præsterne Kirsten Jørgensen fra Kerteminde-Drigstrup, Eva Tøjner Götke fra Thomas Kingos Kirke i Odense, Tine Lindhardt fra Fredens Kirke i Odense, og provt i Middelfart, Peter Lind, enige om, at annoncer i medierne vil være en god ide.

Det kommer ikke bag på Johannes Nørgaard Frandsen, som er kulturforsker på Syddansk Universitet.

- Det siger noget om, at vi lever i det vi kan kalde en medialiseret tid. Altså der er jo ikke noget der foregår, som ikke i en eller anden forstand er præget af, eller præger medierne. Medierne er den grundlæggende stemme vi i virkeligheden allesammen forholder os til, mener Johannes Nørgaard Frandsen.

Bispevalg som præsidentvalg

Det er første gang at fynske bispekandidater har stillet op til et debatmøde. Og de fynske præster var klar til at duellere i en debat, som til forveksling lignede de debatter, som bliver holdt, når der er kommunal- eller folketingsvalg.

- Jeg har lyst til at sige, at de fire kandidater sprudlede. De var tydeligvis gode til at være i medierne og være på podiet, og det syntes jeg var spændende, siger Johannes Nørgaard Frandsen.

På spørgsmålet om, hvorvidt den danske folkekirke skal indrykke annoncer i for eksempel aviser og TV, var alle fire bispekandidater enige om, at det ville være en god ide.

Vandene delte sig

Men da spørgsmålet om at få ansat en kommunikationsmedarbejder, delte vandene sig.

Kirsten Jørgensen var positivt stemt over at få hjælp til kommunikationen, og mente at folkekirken kunne have gavn af en til at hjælpe med kommunikationen.

- Vi skal selvfølgelig arbejde sammen med medierne, i folkekirken. Det skal vi have ansat en kommunikationsperson til at gøre. Og den person skal være til stede i sognene med, hvordan de kan komme ud med deres budskaber og deres aktiviteter, siger Kirsten Jørgensen.

Men tanken om en kommunikationsmedarbejder var dog knap så positiv hos de tre øvrige kandidater.

- Vi skal fastholde, at det er nede i vores sogne, og det er os, menighedsrådsmedlemmerne, kirkegængere, det er os alle sammen, som skal ud og brande det kristne budskab ved at sige: kom med i kirke, siger Eva Tøjner Götke.

Oversigt

    Oversigt