Bladt Industries skal bygge stibroen i Odense

Det danske entreprenørselskab Bladt Industries har i EU-udbud vundet opgaven med at bygge den nye stibro over jernbanen i Odense. Langt størstedelen af den store anlægsopgave bliver på danske hænder.

- Med entreprenøren på plads er vi nu klar til at bygge stibroen og opfylde et mangeårigt ønske om at binde by og havn sammen. En ekstra fjer i hatten er, at vi med Bladt Industries får en dansk entreprenør og lokale arbejdspladser, siger by- og kulturrådmand Steen Møller (K).

Med et speciale i store og komplekse stålkonstruktioner er Bladt Industries klar til at opføre den 135 meter lange stålbro med den 40 meter høje stålpylon, der bliver broens pejlemærke.

- Med Bladt Industries får vi en utrolig erfaren entreprenør inden for stålkonstruktioner. De har skruet et meget fornuftigt projektforslag sammen, og de er kommet med gode forslag til, hvordan vi sikrer, at projektet kan gennemføres til tiden, siger Thomas Lindberg Ramsay, afdelingschef i Natur, Miljø og Trafik i Odense Kommune.

90 procent på danske hænder

Omkring 90 procent af anlægsopgaverne bliver udført af danske virksomheder, og Bladt Industries er desuden forpligtet til at overholde de sociale klausuler, Odense Byråd har vedtaget.

- Ved Bladt Industries vedkender vi os vores globale og sociale ansvar, og derfor er det også naturligt for os, at vi indarbejder sociale klausuler i kontrakten med Odense Kommune. Vi ser meget frem til den store og spændende opgave, og vi glæder os til at rejse byens nye vartegn over skinnerne i Odense, siger Peter Rindebæk, administrerende direktør i Bladt Industries.

Den nye stibro bliver også mere "dansk" end Odins Bro, der skal forbinde trafikken over kanalen.

- Kun omkring 10 procent af anlægsopgaverne går til udlandet, mens det ved arbejdet på Odins Bro er 30 procent, siger Steen Møller til TV 2/FYN.

Stibroen skal binde by og havn sammen til glæde for fodgængere og cyklister heriblandt de mange studerende på VUC, som får nye omgivelser på havnen, og broen er en vigtig brik i Odense Kommunes arbejde for at få flere til at gå og cykle.

Byggeriet begynder i 2014, og broen står færdig i 2015. Bag designet af Odenses nye ikon står arkitektfirmaet Gottlieb Paludan + Public Arkitekter, som vandt arkitektkonkurrencen i december sidste år.

Oversigt

    Oversigt