I det fynske folks tjeneste

Borgmester: Fejl må ikke gentage sig

Borgmester glad for vågne borgere, skriver Nordfyns Kommune i en pressemeddelelse.

Nordfyns Kommune har udsendt pressemeddelelsen efter at TV2/FYN igennem flere dage har bragt indslag om kommunens håndtering af personfølsomme oplysninger.

I en af sagerne havde en mor søgt aktindsigt i sin datters sag, og fik i den forbindelse tilsendt et dokument, hvor oplysningerne om andre børn ikke var tilstrækkeligt sløret.

-Det er en klar fejl Nordfyns Kommune har begået. Som kommune har vi pligt til at beskytte personfølsomme oplysninger. Vi har nogle klare værdier, om at vi skal være troværdige og ordentlige. De værdier har vi ikke levet op til i denne sag, skriver borgemester Bent Dyssemark, Venstre.

- Der er ingen tvivl om, at fejlen i denne sag er en direkte følge af medarbejdernes ildhu og ønske om at hjælpe så hurtigt som muligt. Derfor har vi indskærpet over for hver enkelt medarbejder, at hvor prisværdigt udgangspunktet end er, må vi aldrig skynde os så meget, at blot en enkelt fejl af denne type kan slippe upåagtet igennem, skriver borgmesteren.

Fremover vil kommunen sikre, at der afsættes den fornødne tid til behandlingen af ønsker om aktindsigt.

- Når der sker fejl af denne type, er jeg derfor også glad for at borgerne er vågne. Uden tilbagemeldinger fra borgerne kan vi ikke nå dette mål. Jeg vil derfor gerne understrege, at vi sætter stor pris på, at borgeren i denne sag har været årvågen og taget sig tid og møje til at retlede os, skriver borgmester Bent Dyssemark.