I det fynske folks tjeneste

Boye anklages for kammerateri

Odenses borgmester, Jan Boye, beskyldes for at favorisere det reklamebureau, der stod bag hans egen valgkamp. Reklamebureauet er nemlig hyret som konsulent på kommunens nye store markedsføringskampagne til adskillige millioner.

Per Berga mener, at det lugter lidt af kammerateri.

Amerikanske tilstande

Odense Kommune har sat ni mio. til en pr-kampagne, der skal gøre Odense kendt uden for byen.

Lige nu er kommunen ved at finde ud af, hvad de skal kræve af de bureauer, som vil byde ind på kampagnen. Til det arbejde har de hyret én konsulent udefra, nemlig Nørgård Mikkelsens direktør, Erik Laumand.

Men valget af bureauet vækker harme, fordi Nørgaard Mikkelsen hjalp Jan Boye i sin valgkamp mod Anker Boye.

- Det minder mig om amerikanske tilstande, hvor der er nogle firmaer, der fører politikere frem i valgkampen, og så falder der ordrer af bagefter, siger Enhedslistens Per Berga.

Usmageligt og kammerateri

Per Berga mener, at når det endelige reklamefirma skal findes i en licitation, så bør Nørgaard Mikkelsen på forhånd være diskvalificeret til den opgave.

- Ellers så bliver det jo det rene kammerateri, så det er helt usmageligt, siger Per Berga.

Også blandt konkurrenterne er der skepsis.

- Forhåbentlig får den, der skærer kagen, lov til at vælge sidst, når opgaver skal uddeles, siger kreativ direktør i Andersen & Blæsbjerg, Steen Sirain til Nyhedsavisen.

Boye afviser

Jan Boye afviser enhver tale om indspisthed og påpeger, at andre reklamebureauer har fået mange andre opgaver for kommunen.