Brecht-dage i Svendborg: Det gode menneske til debat

Festivalen Svendborg Dage med Brecht fejres til februar i Svendborg. I dag kunne holdet bag løfte sløret for festivalens kunstneriske program.

En af Tysklands helt store digtere boede engang i Svendborg. Han var på flugt fra nazisterne i Tyskland, og derfor slog han sig ned på Sydfyn en årrække i 1930'erne. 

Bertolt Brecht hed han, og det er ham, der har inspireret til festivalen Svendborg Dage med Brecht, som mandag kunne offentliggøre deres program for uge 8 i februar, hvor festivalen for femte gang afholdes i Svendborg.

Et program, der byder på lidt af hvert. 

- Jeg laver selv et arrangement, hvor man drikker øl og hører danske popsange. Der er opera, der er musik og der er samtaler og foredrag, så jeg tror faktisk, der er lidt til enhver, fortæller formand for foreningen bag festivalen, Anneline Köhler Juul. 

I år er den helt store satsning en såkaldt radiobiograf-forestilling, der er en nyindspilning af Bertolt Brechts radiospil "Forhøret over Lucullus". Forestillingen involverer 36 stemmer og flere kor fra Svendborg. Lydstykket får skandinavisk premiere til Svendborg Dage med Brecht til februar. 

quote recht-festivalen er ikke en festival, hvor vi fejrer den store, hvide, afdøde, mandlige kunstner.

Annelise Köhler Juul, formand for Svendborg Dage med Brecht

Bertholt Brecht som inspiration

Det var i årene 1934-1939, at Bertholt Brecht boede i Svendborg med sin familie. Han var marxist og senere tilhænger af Sovjetunionen, og derfor kunne han ikke bo i det nazistiske Tyskland. Da krigen kom tættere på Danmark, flygtede han videre til Sverige og senere til Finland og USA. Efter krigen flyttede han til det kommunistiske Østtyskland.

I Svendborg bliver hans gamle hus brugt som tilholdssted for forfattere og digtere fra hele verden. Og det er netop stedet og fællesskabet om kunsten, inspireret af Bertolt Brecht, som de ønsker at fejre med festivalen i Svendborg, forklarer Anneline Köhler Juul. 

- Brecht-festivalen er ikke en festival, hvor vi fejrer den store, hvide, afdøde, mandlige kunstner. Det er en festival, som fejrer mødestedet. Altså mødestedet mellem publikum og kunstnere. Mødestedet mellem kunstnere. En kunst, som søger nye måder at se samfundet på, siger hun. 

Det gode menneske

Hvert andet år bliver der fejret Dage med Brecht i Svendborg, og fælles for festivalerne er, at de skal få folk til at tænke over samfundet. Festivalen handler om politik og kunst med kant. I år er temaet derudover "det gode". Festivalen vil spørge folk: Hvordan er man et godt menneske i en ond verden? 

Dét tema passer godt sammen med Bertolt Brecht, der har skrevet "Det gode menneske fra Sezuan", og som selv levede i en tid, hvor godt og ondt var svært at sætte facit ud for. 

 - Hvis vi tænker over, hvad det er for et samfund, vi har i dag, så er der meget stor lighed med, hvordan samfundet var i 30'erne på den ene eller anden måde. Det er et samfund, hvor det at være god ikke umiddelbart belønnes, og hvor man kan spørge sig selv: Jamen, hvad er det egentlig at være god? Det gode giver en god grobund for at diskutere i det hele taget, siger Anneline Köhler Juul. 

Oversigt

    Oversigt