I det fynske folks tjeneste

Broformand advarer mod lavere takster

Det vil give en dobbelt økonomisk lussing til Storebæltsforbindelsen, hvis et flertal i Folketinget vælger at sænke taksterne på Storebælt mærkbart. Advarslen kommer fra direktør Jens Kampmann, der er formand for bestyrelsen i Sund & Bælt Holding.

-

/ritzau/
Det vil give en dobbelt økonomisk lussing til Storebæltsforbindelsen, hvis et flertal i Folketinget vælger at sænke taksterne på Storebælt mærkbart. Advarslen kommer fra direktør Jens Kampmann, der er formand for bestyrelsen i Sund & Bælt Holding, driftsselskabet bag Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen, skriver dagbladet metroXpress.


\"Dels vil en nedsættelse af taksterne betyde færre penge i kassen, dels ligger det i forliget om Storebælt, at Sund & Bælt kan blive tvunget til at stå for sejladsen i det nordlige Kattegat, hvis den ikke kan drives kommercielt\", siger Jens Kampmann.


Mols-Linien, som i dag er eneste færgerute mellem Sjælland og Jylland, har allerede gjort klart, at en yderligere sænkning af taksterne på Storebælt vil medføre et erstatningskrav og en ringere betjening af ruten.


Heller ikke Øresundsbroens priser bør sættes ned, før politikerne har gjort deres for at fjerne barriererne for pendling og integration i Øresundsregionen, mener Jens Kampmann.


Trafikminister Flemming Hansen (K) oplyser, at han netop har bedt om en opdateret vurdering af økonomien i Storebæltsforbindelsen. Den skal danne grundlag for en diskussion af, om priserne skal ned.

Ved du noget? Så send os et tip